Strategiapelin suunnittelu ja toteutus
Liljeqvist, Ville; Tapaninen, Mikko (2010)
Liljeqvist, Ville
Tapaninen, Mikko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004226768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004226768
Tiivistelmä
Pelaamisen suosion kasvaessa myös mielenkiinto pelien tekemiseen on nousussa. Tekniikoiden kehitys avaa uusia mahdollisuuksia pelien kehitykseen entistä pienemmillä resursseilla. Nykyään myös innovatiiviset pelit voivat olla
menestyksekkäitä, eivätkä ne vaadi suurten pelitalojen tukea taakseen.
Opinnäytetyön aiheena on suunnitella ja toteuttaa 3D-reaaliaikastrategiapeli hyödyntäen OpenGL-grafiikkakirjastoa. Työn yhtenä lähtökohtana pidettiin,
ettei valmiina löytyviä ratkaisuja käytettäisi. Peli suunniteltiin käyttöjärjestelmästä riippumattomaksi, joten se toimii sekä Windows- että Linux-järjestelmissä.
Peli on toteutettu käyttäen C++-kieltä sen tarjoaman oliopohjaisuuden ja suoritusnopeuden vuoksi. Grafiikan piirtoon pelissä käytetään avoimeen lähdekoodiin perustuvaa OpenGL-grafiikkakirjastoa, muiden toimintojen suorittamiseen
käytetään SDL-kirjastoa. Pelin 3D-mallinnus on toteutettu käyttäen Blender-ohjelmistoa, josta saatavat mallit muunnetaan pelille sopivaksi erillisellä muunnosohjelmalla.
Pelikartat on toteutettu erillisellä Simple Tile Map -editorilla.
menestyksekkäitä, eivätkä ne vaadi suurten pelitalojen tukea taakseen.
Opinnäytetyön aiheena on suunnitella ja toteuttaa 3D-reaaliaikastrategiapeli hyödyntäen OpenGL-grafiikkakirjastoa. Työn yhtenä lähtökohtana pidettiin,
ettei valmiina löytyviä ratkaisuja käytettäisi. Peli suunniteltiin käyttöjärjestelmästä riippumattomaksi, joten se toimii sekä Windows- että Linux-järjestelmissä.
Peli on toteutettu käyttäen C++-kieltä sen tarjoaman oliopohjaisuuden ja suoritusnopeuden vuoksi. Grafiikan piirtoon pelissä käytetään avoimeen lähdekoodiin perustuvaa OpenGL-grafiikkakirjastoa, muiden toimintojen suorittamiseen
käytetään SDL-kirjastoa. Pelin 3D-mallinnus on toteutettu käyttäen Blender-ohjelmistoa, josta saatavat mallit muunnetaan pelille sopivaksi erillisellä muunnosohjelmalla.
Pelikartat on toteutettu erillisellä Simple Tile Map -editorilla.