Laadun- ja potilasturvallisuuden hallinnan suunnitelma ensihoitopalveluun
Siltanen, Markku (2017)
Siltanen, Markku
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229305
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda laadun- ja potilasturvallisuuden hallinnan suunnitelma Jokilaaksojen pelastuslaitoksen ensihoitopalveluun. Laadun- ja potilasturvallisuuden hallinnan suunnitelman tavoitteena on arvioida ja edistää Jokilaaksojen pelastuslaitoksen ensihoitopalvelun laadunhallintaa ja potilasturvallisuutta.
Opinnäytetyön laadinnassa käytettiin laatujohtamisen näkökulmaa ja se toteutettiin konstruktiivisen tutkimuksen lähestymistapaa noudattaen. Kehittämisprosessin alkuvaiheessa suoritettiin dokumenttiaineiston keruu Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen ensihoitopalvelusta, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiristä ja Suomen potilasturvallisuus yhdistyksestä. Aineisto analysoitiin dokumenttianalyysiä käyttäen. Analyysin tuloksia hyödynnettiin laadun- ja potilasturvallisuuden hallinnan suunnitelman laadinnassa, joka valmistettiin yhteistyössä opinnäytetyön ohjausryhmän kanssa.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että laadukkaasti toteutettu ensihoitopalvelu edellyttää organisaation johdon selkeää laatujohtamista. Laadukkaan ensihoitopalvelun tuottaminen alkaa asiakkaan tarpeista ja siitä, että asiakas otetaan mukaan edistämään palvelua. Laadun tavoitteena on tyytyväinen asiakas. Potilasturvallisuus on iso osa toiminnan laatua. Potilasturvallisuuteen liittyen vaaratapahtumat tulee käsitellä yksikkökohtaisesti ja vaaratapahtumien pohjalta tulee edistää henkilöstön koulutusta ja ensihoitopalvelun toimintatapoja. Laadukas ensihoitopalvelu edellyttää toimiakseen annetun asetuksen vaatimat laadunhallinnan kohdat. Laadun- ja potilasturvallisuuden hallinnan suunni-telma on yksi laatujohtamisen työkalu.
Opinnäytetyössä luotua suunnitelmaa voidaan hyödyntää vastaavissa ensihoitopalvelun organisaatioissa.
Opinnäytetyön laadinnassa käytettiin laatujohtamisen näkökulmaa ja se toteutettiin konstruktiivisen tutkimuksen lähestymistapaa noudattaen. Kehittämisprosessin alkuvaiheessa suoritettiin dokumenttiaineiston keruu Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen ensihoitopalvelusta, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiristä ja Suomen potilasturvallisuus yhdistyksestä. Aineisto analysoitiin dokumenttianalyysiä käyttäen. Analyysin tuloksia hyödynnettiin laadun- ja potilasturvallisuuden hallinnan suunnitelman laadinnassa, joka valmistettiin yhteistyössä opinnäytetyön ohjausryhmän kanssa.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että laadukkaasti toteutettu ensihoitopalvelu edellyttää organisaation johdon selkeää laatujohtamista. Laadukkaan ensihoitopalvelun tuottaminen alkaa asiakkaan tarpeista ja siitä, että asiakas otetaan mukaan edistämään palvelua. Laadun tavoitteena on tyytyväinen asiakas. Potilasturvallisuus on iso osa toiminnan laatua. Potilasturvallisuuteen liittyen vaaratapahtumat tulee käsitellä yksikkökohtaisesti ja vaaratapahtumien pohjalta tulee edistää henkilöstön koulutusta ja ensihoitopalvelun toimintatapoja. Laadukas ensihoitopalvelu edellyttää toimiakseen annetun asetuksen vaatimat laadunhallinnan kohdat. Laadun- ja potilasturvallisuuden hallinnan suunni-telma on yksi laatujohtamisen työkalu.
Opinnäytetyössä luotua suunnitelmaa voidaan hyödyntää vastaavissa ensihoitopalvelun organisaatioissa.