Frida Kahlon Via Dolorosa kuvina : Kuvaprojisoinnin suunnittelu näytelmään Toivon Puu, pysy lujana
Rivander, Anita (2017)
Rivander, Anita
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219262
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli valita ja valmistaa kuvamateriaalia Aino Piirolan kirjoittaman ”Toivon puu, pysy lujana” -monologinäytelmän taustalle tulevaa kuvaprojisointia varten. Näytelmä kertoo meksikolaisen kuvataiteilija Frida Kahlon elämästä. Olin tässä työssä ikään kuin itseni toimeksiantajana, koska olen suunnitellut kyseisen monologin esittämistä tulevaisuudessa.
Tutkin myös sitä, millaisin ehdoin voin käyttää Frida Kahlon teoskuvia kuvalavastuksen osana. Vielä yhdeksi tutkimus-kysymykseksi nousi kysymys siitä, onko näytelmä ylipäänsä esittämisen arvoinen, koska sen aiheena oleva Kahlo on noussut kansainväliseksi kulttihahmoksi.
Kuvien valinta perustui pääosin näytelmätekstiin ja taidehistorioitsija Hayden Herreran kokoamiin Frida Kahlon elämäkertatietoihin. Valintaan vaikutti myös näytelmätekstin dramaturginen tulkinta. Kävin opinnäytetyössäni läpi näytel-mätekstin pääpiirteissään ja kerroin, mikä oli kunkin kuvan valinnan kriteerinä.
Tämän tutkimuksen teososana on 15 kuvan kokoelma, jotka muodostavat tulevan videoprojisoinnin rungon. Kuvista 2 kuvaa on tekemiäni ja niillä projisoidaan näyttämölle näytelmän miljöö. Loput 13 kuvaa ovat Frida Kahlon teoskuvia. Lopullisessa taustaprojisoinnissa tarkoitukseni on käyttää myös animaatiotekniikkaa, luodakseni joihinkin teoksiin pientä liikettä, mutta sen osan työtä rajasin tämän tutkimuksen ulkopuolelle.
Tutkin myös sitä, millaisin ehdoin voin käyttää Frida Kahlon teoskuvia kuvalavastuksen osana. Vielä yhdeksi tutkimus-kysymykseksi nousi kysymys siitä, onko näytelmä ylipäänsä esittämisen arvoinen, koska sen aiheena oleva Kahlo on noussut kansainväliseksi kulttihahmoksi.
Kuvien valinta perustui pääosin näytelmätekstiin ja taidehistorioitsija Hayden Herreran kokoamiin Frida Kahlon elämäkertatietoihin. Valintaan vaikutti myös näytelmätekstin dramaturginen tulkinta. Kävin opinnäytetyössäni läpi näytel-mätekstin pääpiirteissään ja kerroin, mikä oli kunkin kuvan valinnan kriteerinä.
Tämän tutkimuksen teososana on 15 kuvan kokoelma, jotka muodostavat tulevan videoprojisoinnin rungon. Kuvista 2 kuvaa on tekemiäni ja niillä projisoidaan näyttämölle näytelmän miljöö. Loput 13 kuvaa ovat Frida Kahlon teoskuvia. Lopullisessa taustaprojisoinnissa tarkoitukseni on käyttää myös animaatiotekniikkaa, luodakseni joihinkin teoksiin pientä liikettä, mutta sen osan työtä rajasin tämän tutkimuksen ulkopuolelle.