Koulunkäynninohjaajien perehdyttämisen kehittäminen Kuparivuoren koulussa : Hyvää perehdyttämistä edeltää laadukas suunnittelu
Paloluoma, Maarit (2017)
Paloluoma, Maarit
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229348
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana on Naantalin kaupunki. Opinnäytetyöni tavoitteena on kehittää Naantalin Kuparivuoren koulun koulunkäynninohjaajien perehdyttämistä ja työnjakoa. Johdonmukainen perehdytys-prosessi on puuttunut. Lisäksi tutkimuksen aikana tuotettu perehdytysmateriaali on tarkoitus saattaa sähköiseen muotoon. Kuparivuoren koulussa on ollut käytössä perehdytyskansio, jossa on ollut van-hentunutta materiaalia eikä se ole ollut tarpeeksi kattava. Erillistä perehdytyslistaa ei ole ollut käytössä.
Koulunkäynninohjaajien työ on ihmisten kanssa työskentelyä, minkä vuoksi tutkimuksen keskiössä ovat yksittäiset perehdyttämistilanteet ja -prosessit. Niissä punnitaan viimekädessä miten onnistunutta perehdyttäminen on.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin teemahaastattelun ja sähköisen kyselyn avulla. Opinnäytetyössä haastattelin kahta Kuparivuoren koulussa perehdyttäjänä toiminutta koulunkäynninohjaajaa. Teemahaastattelun tulokset antoivat hyvän käsityksen tämän hetkisestä perehdyttämisen nykytilasta. Haastatteluaineiston pohjalta laadin kyselyn Kuparivuoren koulun koulunkäynninoh-jaajille, jotka ovat oman työnsä asiantuntijoita sekä opettajille jotka työskentelevät ja muodostavat työparin koulunkäynninohjaajien kanssa ja koulun rehtorille joka toimii koulunkäynninohjaajien arjessa heidän lähiesimiehenään.
Tutkimus tulokset osoittivat, että tutkittavat nostivat esille tärkeimpänä asiana perehdytyksessä turvallisuuteen liittyvät asiat. Koulunkäynninohjaajilta saatu palaute osoittaa, että kehittämistyön tuloksena valmistunut kattava perehdytyslista on tullut todella tarpeeseen ja se on otettu heti käyttöön. Sähköisen perehdyttämismateriaalin lisäksi kehittämistyön jatkeena syntyi idea tehdä koulunkäynninohjaajille suunnattu oma intranet työtila ja siirtää kaikki koulunkäynninohjaajan työtä koskeva materiaali ja asiakirjat sinne.
Kattava perehdytyslista ja sähköinen perehdytysmateriaali ovat hyvä työväline esimiehille sekä työntekijöille perehdyttää uutta työntekijää. Halutessaan materiaalia voi hyödyntää muissakin kaupungin pe-rusopetuksen kouluissa. Työ avaa hyvin koulunkäynninohjaajan monipuolista työnkuvaa myös kaupungin viranhaltijoille sekä alalle hakeutuville.
Koulunkäynninohjaajien työ on ihmisten kanssa työskentelyä, minkä vuoksi tutkimuksen keskiössä ovat yksittäiset perehdyttämistilanteet ja -prosessit. Niissä punnitaan viimekädessä miten onnistunutta perehdyttäminen on.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin teemahaastattelun ja sähköisen kyselyn avulla. Opinnäytetyössä haastattelin kahta Kuparivuoren koulussa perehdyttäjänä toiminutta koulunkäynninohjaajaa. Teemahaastattelun tulokset antoivat hyvän käsityksen tämän hetkisestä perehdyttämisen nykytilasta. Haastatteluaineiston pohjalta laadin kyselyn Kuparivuoren koulun koulunkäynninoh-jaajille, jotka ovat oman työnsä asiantuntijoita sekä opettajille jotka työskentelevät ja muodostavat työparin koulunkäynninohjaajien kanssa ja koulun rehtorille joka toimii koulunkäynninohjaajien arjessa heidän lähiesimiehenään.
Tutkimus tulokset osoittivat, että tutkittavat nostivat esille tärkeimpänä asiana perehdytyksessä turvallisuuteen liittyvät asiat. Koulunkäynninohjaajilta saatu palaute osoittaa, että kehittämistyön tuloksena valmistunut kattava perehdytyslista on tullut todella tarpeeseen ja se on otettu heti käyttöön. Sähköisen perehdyttämismateriaalin lisäksi kehittämistyön jatkeena syntyi idea tehdä koulunkäynninohjaajille suunnattu oma intranet työtila ja siirtää kaikki koulunkäynninohjaajan työtä koskeva materiaali ja asiakirjat sinne.
Kattava perehdytyslista ja sähköinen perehdytysmateriaali ovat hyvä työväline esimiehille sekä työntekijöille perehdyttää uutta työntekijää. Halutessaan materiaalia voi hyödyntää muissakin kaupungin pe-rusopetuksen kouluissa. Työ avaa hyvin koulunkäynninohjaajan monipuolista työnkuvaa myös kaupungin viranhaltijoille sekä alalle hakeutuville.