Kuka soittaa? : Välittömän kokemisen ja sen ilmaisemisen tutkimista vapaan improvisaation kautta
Alakärppä, Riikka (2017)
Alakärppä, Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229402
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on prosessityyppinen työ, jossa tutkitaan välitöntä kokemusta ja sen välitöntä ilmaisemista vapaan improvisaation kautta. Aineistona toimii minun ja tanssijan äänen ja liikkeen improvisaatiosessiot aikavälillä syksy 2013 -kevät 2017. Lähdekirjallisuus on kerätty improvisaatiosessioissa esiin nousseiden ilmiöiden ja aiheiden pohjalta ja niiden ympärille. Prosessi on edennyt käytännön ja kokemuksen kautta kohti käsitteitä ja käsitteiden kautta kohti kokemuksen pohdintaa ja sen syvempää ymmärtämistä.
Opinnäytetyön ensimmäisissä luvuissa taustoitetaan työtä käymällä läpi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja esittelemällä jo olemassa olevia menetelmiä. Sitä seuraa muutama päiväkirjamainen kuvaus improvisaatiosessioista. Lopuksi pohditaan vielä, kuinka improvisaatio voi syventää muusikkoutta, oppijuutta ja esiintyjyyttä.
Opinnäytetyön päämääränä on kirkastaa omaa henkilökohtaista, alkuperäistä motivaatiotani toimia musiikin parissa. Tavoitteena on löytää tietoisia keinoja harjoittaa välittömän kokemuksen havaitsemista ja sen ilmaisemista. Suunta on musiikin esittämisestä sen välittämiseen. Työ on avannut myös laajemman kysymyksen itsen hahmottumisesta muusikkona kehittymisen prosessissa, jonka tutkiminen jatkunee läpi elämän.
Opinnäytetyöstä voi olla hyötyä ja apua muusikoille ja muille esiintyville taiteilijoille, jotka kärsivät suorituspaineista tai esiintymisjännityksestä. Opinnäytetyöni voi avata lukijalleen ymmärrystä kehon ja mielen ykseydestä ja tarjota erilaisia kehotietoisuutta syventäviä ja mielen harjoittamisen menetelmiä.
Opinnäytetyön ensimmäisissä luvuissa taustoitetaan työtä käymällä läpi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja esittelemällä jo olemassa olevia menetelmiä. Sitä seuraa muutama päiväkirjamainen kuvaus improvisaatiosessioista. Lopuksi pohditaan vielä, kuinka improvisaatio voi syventää muusikkoutta, oppijuutta ja esiintyjyyttä.
Opinnäytetyön päämääränä on kirkastaa omaa henkilökohtaista, alkuperäistä motivaatiotani toimia musiikin parissa. Tavoitteena on löytää tietoisia keinoja harjoittaa välittömän kokemuksen havaitsemista ja sen ilmaisemista. Suunta on musiikin esittämisestä sen välittämiseen. Työ on avannut myös laajemman kysymyksen itsen hahmottumisesta muusikkona kehittymisen prosessissa, jonka tutkiminen jatkunee läpi elämän.
Opinnäytetyöstä voi olla hyötyä ja apua muusikoille ja muille esiintyville taiteilijoille, jotka kärsivät suorituspaineista tai esiintymisjännityksestä. Opinnäytetyöni voi avata lukijalleen ymmärrystä kehon ja mielen ykseydestä ja tarjota erilaisia kehotietoisuutta syventäviä ja mielen harjoittamisen menetelmiä.