Valaistus taiteessa ja 3D-videopeleissä - case: Nine Parchments -kenttä
Torvinen, Katri (2017)
Torvinen, Katri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229508
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on käsitellä valaistusta ja sen luomista klassisen taiteen maa-lauksissa, sekä kuinka näitä oppeja voidaan hyödyntää videopeleissä. Työn tavoitteena on tutustua valoon ja valaistuskäytänteisiin taiteelliselta kannalta. Työn alkuosa käsittelee pohjustavasti valon perusolemusta sähkömagneettisena säteilynä, sekä mihin valon mahdollistamat ihmissilmän havainnot, kuten värien näkeminen, perustuvat.
Taidemaalausten valaistuksia käsiteltäessä tutkitaan valaistuksen merkitystä ja hyödyntämistä teoksissa. Työssä käydään myös läpi realistisen valon jäljittelyssä auttavia havaintoja valon ominaisuuksista, kuten sen värejä ja niiden sekoittumista sekä valon kirkkautta, pehmeyttä, sijaintia ja varjoja. Lisäksi käydään läpi tuntemusta valon käyttäytymisestä erilaisten materiaalien kanssa sekä taiteilijoiden keinoja ja käytänteitä luoda esteettisesti miellyttävä valaistus kuvaan esimerkiksi oikeilla värivalinnoilla.
Videopelien osalta tutustutaan valon merkitykseen ja käyttömahdollisuuksiin esimerkiksi osana pelimekaniikkoja, sekä klassisen maalaustaiteen oppeja voidaan soveltamiseen niissä. Lisäksi tutkitaan, millaisia rajoitteita, mahdollisuuksia tai eroavaisuuksia esimerkiksi värien tai valojen raskauden osalta on laitteella toteutettavan pelivalaistuksen luonnissa osattava ottaa huomioon. Lopuksi käydään läpi valaistusprosessissa hyödynnettävät tavallisimmat lampputyypit ja niiden käyttökohteet, sekä millaisin jälkikäsittelykeinoin valaistusta voidaan tukea.
Käytännön projektiosuudessa on luotu valaistus Frozenbyten Nine Parchments -videopelin kenttään. Kuvauksessa käydään läpi projektin tavoitteita, toteutusta sekä lopullista aikaansaannosta.
Taidemaalausten valaistuksia käsiteltäessä tutkitaan valaistuksen merkitystä ja hyödyntämistä teoksissa. Työssä käydään myös läpi realistisen valon jäljittelyssä auttavia havaintoja valon ominaisuuksista, kuten sen värejä ja niiden sekoittumista sekä valon kirkkautta, pehmeyttä, sijaintia ja varjoja. Lisäksi käydään läpi tuntemusta valon käyttäytymisestä erilaisten materiaalien kanssa sekä taiteilijoiden keinoja ja käytänteitä luoda esteettisesti miellyttävä valaistus kuvaan esimerkiksi oikeilla värivalinnoilla.
Videopelien osalta tutustutaan valon merkitykseen ja käyttömahdollisuuksiin esimerkiksi osana pelimekaniikkoja, sekä klassisen maalaustaiteen oppeja voidaan soveltamiseen niissä. Lisäksi tutkitaan, millaisia rajoitteita, mahdollisuuksia tai eroavaisuuksia esimerkiksi värien tai valojen raskauden osalta on laitteella toteutettavan pelivalaistuksen luonnissa osattava ottaa huomioon. Lopuksi käydään läpi valaistusprosessissa hyödynnettävät tavallisimmat lampputyypit ja niiden käyttökohteet, sekä millaisin jälkikäsittelykeinoin valaistusta voidaan tukea.
Käytännön projektiosuudessa on luotu valaistus Frozenbyten Nine Parchments -videopelin kenttään. Kuvauksessa käydään läpi projektin tavoitteita, toteutusta sekä lopullista aikaansaannosta.