Nalleneuvola
Mallat, Kukka-Maaria (2017)
Mallat, Kukka-Maaria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239843
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella, toteuttaa ja arvioida nalleneuvolan vastaanottoa, jonka kohderyhmänä ovat 3-5-vuotiaat leikki-ikäiset lapset. Nalleneuvola on järjestetty Ison omenan palvelutorilla lapsiperheille suunnatussa tapahtumassa 22.4.2017. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on toteutettu yhteistyössä Ison omenan palvelutorin, kirjaston ja lastenneuvolan kanssa. Opinnäytetyö toimii pilottina Laurean Ammattikorkeakoulun ja Ison omenan lastenneuvolan yhteistyössä toteuttamalle nalleneuvolahankkeelle.
Nalleneuvolan tarkoituksena on tehdä lapsille neuvolatarkastuksen sisältöä tutuksi leikin avulla ja jättää neuvolakäynnistä positiivinen kokemus. Kun lapsi saa tuoda nalleneuvolaan oman pehmolelunsa ja osallistua neuvolakäynnillä mittauksiin ja toimenpiteisiin, lapselle konkretisoituu neuvolakäynnin sisältö ja lapsella on mahdollisuus käsitellä, ehkä hieman jännittävää asiaa, turvallisesti leikin avulla. Terveydenhoitajan hyvällä ohjauksella sekä sujuvalla ja positiivisella vuorovaikutuksella on nalleneuvolan tavoitteiden saavuttamisen kannalta merkittävä vaikutus.
Opinnäytetyö käsittelee lastenneuvolan määräaikaistarkastuksia ja niiden sisältöä sekä 3-5 vuoden ikäisten lasten kehitysvaiheita. Opinnäytetyössä käsitellään myös ohjausta osana terveydenhoitajan työtä sekä lapsen valmistamista tutkimuksiin ja toimenpiteisiin leikin avulla.
Tämä opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen. Toiminnallinen osuus on toteutettu nalleneuvolavastaanoton muodossa. Koska lapsi oppii ja käsittelee uusia asioita parhaiten leikin avulla, on leikkimenetelmää haluttu hyödyntää myös lastenneuvolaan tutustuttamisessa. Nalleneuvolan vastaanotto mukailee lastenneuvolan määräaikaistarkastusta, joten lapsi pääsee turvallisesti leikin avulla tutustumaan sen sisältöön. Jotta nalleneuvolan hyötyä voitaisiin myös havainnoida, kehitettiin lasten vanhemmille omat palautelomakkeet, joissa määritetään nalleneuvolalle asetettujen tavoitteiden täyttymistä. Lasten kokemusten havainnointi perustuu tässä opinnäytetyössä lasten antamaan arvioon lasten VAS-mittarin asteikon avulla, sekä tietenkin heidän suulliseen palautteeseensa. Lisäksi arviointi perustuu lasten piirustuksiin nalleneuvolakäynnistä ja kolmen nalleneuvolassa käyneen lapsen haastatteluun.
Nalleneuvolan toteutus oli menestys. Lapset olivat kiinnostuneita ja osallistuivat mielellään. Lapsilta ja heidän vanhemmiltaan saatu palaute oli pelkästään positiivista ja nalleneuvolaa toivottiin järjestettäväksi jatkossakin. Nalleneuvola osoittautui hyväksi ja mielekkääksi tavaksi tutustuttaa lapsia neuvolakäyntien sisältöön ja positiivisen kokemuksen luomiseen. Nalleneuvola vastaanottoja voisi jatkossa järjestää säännöllisesti, sillä nalleneuvolalle on paljon kysyntää. Nalleneuvolaa voisi myös kehittää siten, että sitä olisi mahdollisuus järjestää esimerkiksi päiväkoti- ja kerhoryhmille. Näin nalleneuvola tavoittaisi entistä enemmän lapsia.
Nalleneuvolan tarkoituksena on tehdä lapsille neuvolatarkastuksen sisältöä tutuksi leikin avulla ja jättää neuvolakäynnistä positiivinen kokemus. Kun lapsi saa tuoda nalleneuvolaan oman pehmolelunsa ja osallistua neuvolakäynnillä mittauksiin ja toimenpiteisiin, lapselle konkretisoituu neuvolakäynnin sisältö ja lapsella on mahdollisuus käsitellä, ehkä hieman jännittävää asiaa, turvallisesti leikin avulla. Terveydenhoitajan hyvällä ohjauksella sekä sujuvalla ja positiivisella vuorovaikutuksella on nalleneuvolan tavoitteiden saavuttamisen kannalta merkittävä vaikutus.
Opinnäytetyö käsittelee lastenneuvolan määräaikaistarkastuksia ja niiden sisältöä sekä 3-5 vuoden ikäisten lasten kehitysvaiheita. Opinnäytetyössä käsitellään myös ohjausta osana terveydenhoitajan työtä sekä lapsen valmistamista tutkimuksiin ja toimenpiteisiin leikin avulla.
Tämä opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen. Toiminnallinen osuus on toteutettu nalleneuvolavastaanoton muodossa. Koska lapsi oppii ja käsittelee uusia asioita parhaiten leikin avulla, on leikkimenetelmää haluttu hyödyntää myös lastenneuvolaan tutustuttamisessa. Nalleneuvolan vastaanotto mukailee lastenneuvolan määräaikaistarkastusta, joten lapsi pääsee turvallisesti leikin avulla tutustumaan sen sisältöön. Jotta nalleneuvolan hyötyä voitaisiin myös havainnoida, kehitettiin lasten vanhemmille omat palautelomakkeet, joissa määritetään nalleneuvolalle asetettujen tavoitteiden täyttymistä. Lasten kokemusten havainnointi perustuu tässä opinnäytetyössä lasten antamaan arvioon lasten VAS-mittarin asteikon avulla, sekä tietenkin heidän suulliseen palautteeseensa. Lisäksi arviointi perustuu lasten piirustuksiin nalleneuvolakäynnistä ja kolmen nalleneuvolassa käyneen lapsen haastatteluun.
Nalleneuvolan toteutus oli menestys. Lapset olivat kiinnostuneita ja osallistuivat mielellään. Lapsilta ja heidän vanhemmiltaan saatu palaute oli pelkästään positiivista ja nalleneuvolaa toivottiin järjestettäväksi jatkossakin. Nalleneuvola osoittautui hyväksi ja mielekkääksi tavaksi tutustuttaa lapsia neuvolakäyntien sisältöön ja positiivisen kokemuksen luomiseen. Nalleneuvola vastaanottoja voisi jatkossa järjestää säännöllisesti, sillä nalleneuvolalle on paljon kysyntää. Nalleneuvolaa voisi myös kehittää siten, että sitä olisi mahdollisuus järjestää esimerkiksi päiväkoti- ja kerhoryhmille. Näin nalleneuvola tavoittaisi entistä enemmän lapsia.