Jos me ei pysähdytä miettimään, niin me juostaan kiireen perässä koko ajan : Hämeen Partiopiiri ry:n palveluprosessien kehittäminen
Majlund, Marjo (2017)
Majlund, Marjo
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209180
Tiivistelmä
Hämeen Partiopiiri ry on Suomen suurimman nuorisojärjestön Suomen Partiolaisten jäsenjärjestö. Partiopiirejä on Suomessa kymmenen. Lisäksi toimii valtakunnallinen ruotsinkielinen järjestö. Partiopiirin tehtävänä on tukea paikallisyhdistyksiä eli lippukuntia sellaisten ohjelma- ja
koulutustapahtumien järjestämisessä, johon paikallisyhdistyksellä ei ole mahdollisuutta.
Lisäksi partiopiiri tukee lippukuntia viestintä-, markkinointi- ja edunvalvontatehtävissä.
Tämä opinnäytetyö on tilaustyö Hämeen Partiopiiri ry:lle. Työ tehtiin tilaajatahon tarpeesta kehittää partiopiirin palveluprosesseja, joka tukee ja kehittää partiopiirin palvelun laadukkuutta. Opinnäytetyössä käytettyjä tiedonkeruumenetelmiä ovat työpajat ja kyselytutkimus, joiden avulla yhdessä tutkijan havaintojen kanssa tunnistettiin partiopiirin palveluprosessit, kuvattiin ne sekä luotiin kaikille partiopiireille soveltuvat prosessikuvauspohjat.
Partiopiirien partiotoimistojen ydinprosessit ovat partiopiirissä sen kokoon katsomatta suurimmaksi osaksi samanlaisia. Partiopiiri voi hyödyntää prosessikuvasta olemassa olevien palveluiden laadun parantamiseksi, työnjaon selkeyttämiseen sekä uusien työntekijöiden ja luottamushenkilöiden perehdyttämiseen. Opinnäytetyön toteuttamisen aikana järjestetyissä työpajoissa löydettiin eri partion toiminnanaloille useita ydinprosesseja, jotka toistuvat vähintään kerran vuodessa. Partiolippukunnille
toteutettu kyselytutkimus antoi pohjatietoa partiopiirin nykyisistä palveluista sekä niiden laadusta.
Palveluprosessien kuvaamisen yhteydessä yksi merkittävin asia oli ratkoa niiden työtehtävien omistajuus, jossa se oli kadoksissa tai epäselvä työyhteisön jäsenille. Tutkimuksen tulokset ja palveluprosessikuvaukset sopivat hyvin hyödynnettäväksi myös muissa suomalaisissa partiopiireissä.
koulutustapahtumien järjestämisessä, johon paikallisyhdistyksellä ei ole mahdollisuutta.
Lisäksi partiopiiri tukee lippukuntia viestintä-, markkinointi- ja edunvalvontatehtävissä.
Tämä opinnäytetyö on tilaustyö Hämeen Partiopiiri ry:lle. Työ tehtiin tilaajatahon tarpeesta kehittää partiopiirin palveluprosesseja, joka tukee ja kehittää partiopiirin palvelun laadukkuutta. Opinnäytetyössä käytettyjä tiedonkeruumenetelmiä ovat työpajat ja kyselytutkimus, joiden avulla yhdessä tutkijan havaintojen kanssa tunnistettiin partiopiirin palveluprosessit, kuvattiin ne sekä luotiin kaikille partiopiireille soveltuvat prosessikuvauspohjat.
Partiopiirien partiotoimistojen ydinprosessit ovat partiopiirissä sen kokoon katsomatta suurimmaksi osaksi samanlaisia. Partiopiiri voi hyödyntää prosessikuvasta olemassa olevien palveluiden laadun parantamiseksi, työnjaon selkeyttämiseen sekä uusien työntekijöiden ja luottamushenkilöiden perehdyttämiseen. Opinnäytetyön toteuttamisen aikana järjestetyissä työpajoissa löydettiin eri partion toiminnanaloille useita ydinprosesseja, jotka toistuvat vähintään kerran vuodessa. Partiolippukunnille
toteutettu kyselytutkimus antoi pohjatietoa partiopiirin nykyisistä palveluista sekä niiden laadusta.
Palveluprosessien kuvaamisen yhteydessä yksi merkittävin asia oli ratkoa niiden työtehtävien omistajuus, jossa se oli kadoksissa tai epäselvä työyhteisön jäsenille. Tutkimuksen tulokset ja palveluprosessikuvaukset sopivat hyvin hyödynnettäväksi myös muissa suomalaisissa partiopiireissä.