Ympäristökasvatuksen kehittäminen Kolarin Jussintien päiväkodilla
Tikkanen, Riikka (2017)
Tikkanen, Riikka
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239871
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Kolarin Jussintien päiväkodin ympäristökasvatustoiminta. Työn tavoitteena oli kehittää luonto- ja ympäristökasvatustoimintaa Jussintien päiväkodilla, missä työskentelen tällä hetkellä. Uusien varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti lapsia ohjataan toimimaan vastuullisesti ja turvallisesti varhaiskasvatuksen oppimisympäristöissä sekä lähiluonnossa. Kaikessa toiminnassa huomioidaan kestävän elämäntavan välttämättömyys ja arjen valinnoilla sekä toimilla ilmennetään vastuullista suhtautumista luontoon ja ympäristöön. Luontoympäristön hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa jää kuitenkin usein vähälle huomiolle, vaikka lähiympäristö on jokaisen ulottuvilla. Tarkoituksenani olikin kartoittaa ja suunnitella lapsille soveltuvaa toimintaa päiväkodin lähiympäristöä ja omaa osaamistani hyödyntäen.
Luontoelämysten tarjoaminen päiväkodin lapsille ja sitä kautta lähiympäristöön tutustuminen tapahtuivat toteuttamalla retket jokaisen ikäryhmän kanssa läheiselle luontopolulle. Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena valmistin kuvataulut ja opaskortit luonto- ja ympäristökasvatuksen tueksi. Tällä tavoin halusin liittää oman osaamiseni päiväkodin toimintaan. Kohderyhmä koostui päiväkodin henkilökunnan jäsenistä ja kolmen eri ryhmän lapsista.
Työn teoreettisessa osuudessa rajasin tarkastelun työn kohteena olevan varhaiskasvatuksen, varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja varhaiskasvatusympäristön sekä luonto- ja ympäristökasvatuksen teorioiden käsittelyyn. Toiminnalli-sessa osuudessa kerron enemmän toteutettujen retkien ja opaskorttien tekemisestä. Pohdintaosuus kuvaa omia kokemuksiani työn ja tavoitteiden toteutumisen tarkastelussa.
Luontoelämysten tarjoaminen päiväkodin lapsille ja sitä kautta lähiympäristöön tutustuminen tapahtuivat toteuttamalla retket jokaisen ikäryhmän kanssa läheiselle luontopolulle. Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena valmistin kuvataulut ja opaskortit luonto- ja ympäristökasvatuksen tueksi. Tällä tavoin halusin liittää oman osaamiseni päiväkodin toimintaan. Kohderyhmä koostui päiväkodin henkilökunnan jäsenistä ja kolmen eri ryhmän lapsista.
Työn teoreettisessa osuudessa rajasin tarkastelun työn kohteena olevan varhaiskasvatuksen, varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja varhaiskasvatusympäristön sekä luonto- ja ympäristökasvatuksen teorioiden käsittelyyn. Toiminnalli-sessa osuudessa kerron enemmän toteutettujen retkien ja opaskorttien tekemisestä. Pohdintaosuus kuvaa omia kokemuksiani työn ja tavoitteiden toteutumisen tarkastelussa.