Liikehuoneiston ikkunateippaus luo ensivaikutelman yrityksestä : analyysissä 100 turkulaista ikkunateippausta
Pettersson, Niki (2017)
Pettersson, Niki
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249907
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mitä asioita graafisen suunnittelijan tulee ottaa huomioon ikkunateippauksia suunnitellessa. Tarkoituksena on perehtyä visuaalisen markkinoinnin teoriaan sekä käydä läpi ikkunateippauksen työvaiheita ja paikallisia trendejä.Tutkimusta tehdään graafisen suunnittelijan näkökulmasta, jolla ei ole aikaisempaa tietämystä teippausalasta.
Opinnäytetyöni ensimmäisessä osassa avaan visuaalista markkinointia sekä ikkunateippausta käsitteinä, käyn lyhyesti läpi ikkunasomistusten ja -teippausten historiaa sekä tutustun ikkunateippausprosessin työvaiheisiin haastattelemalla ikkunateippausalalla työskenteleviä turkulaisia suunnittelijoita. Toisessa osassa pohdin turkulaisen kaupunkimiljöön ominaispiirteitä ja teen havaintoja turkulaisten liikehuoneistojen ikkunoista ja niiden trendeistä. Opinnäytetyöni loppuosassa käyn läpi suunnitteluprosessia teorian sekä havainnollistavien esimerkkien kautta ja annan lopuksi oppimani perusteella graafiselle suunnittelijalle vinkkejä ikkunateippausten suunnitteluun. Tutkimusaineistona käytän haastattelujen lisäksi graafisen suunnittelun ja visuaalisen markkinoinnin kirjallisuutta sekä ikkunateippausalan internet-lähteitä.
Tutkimuksessani käy ilmi, että ikkunateippausten suunnittelu vaatii kokonaisvaltaista ymmärrystä painoviestinnän lisäksi graafisesta suunnittelusta ja markkinoinnista. Ikkunateippauksen tavoitteena on tukea yrityksen graafista ilmettä ja herättää ohikulkijan mielenkiinto. Tulevaisuudessa ikkunateippaus saa tehdä tilaa ikkunoissa yhä enemmän esiintyvälle liikkuvalle kuvalle, mutta ikkunateippauksen rooli yhtenä visuaalisen markkinoinnin keinona tulee tuskin kuolemaan seuraavan vuosisadan aikana.
Opinnäytetyöni ensimmäisessä osassa avaan visuaalista markkinointia sekä ikkunateippausta käsitteinä, käyn lyhyesti läpi ikkunasomistusten ja -teippausten historiaa sekä tutustun ikkunateippausprosessin työvaiheisiin haastattelemalla ikkunateippausalalla työskenteleviä turkulaisia suunnittelijoita. Toisessa osassa pohdin turkulaisen kaupunkimiljöön ominaispiirteitä ja teen havaintoja turkulaisten liikehuoneistojen ikkunoista ja niiden trendeistä. Opinnäytetyöni loppuosassa käyn läpi suunnitteluprosessia teorian sekä havainnollistavien esimerkkien kautta ja annan lopuksi oppimani perusteella graafiselle suunnittelijalle vinkkejä ikkunateippausten suunnitteluun. Tutkimusaineistona käytän haastattelujen lisäksi graafisen suunnittelun ja visuaalisen markkinoinnin kirjallisuutta sekä ikkunateippausalan internet-lähteitä.
Tutkimuksessani käy ilmi, että ikkunateippausten suunnittelu vaatii kokonaisvaltaista ymmärrystä painoviestinnän lisäksi graafisesta suunnittelusta ja markkinoinnista. Ikkunateippauksen tavoitteena on tukea yrityksen graafista ilmettä ja herättää ohikulkijan mielenkiinto. Tulevaisuudessa ikkunateippaus saa tehdä tilaa ikkunoissa yhä enemmän esiintyvälle liikkuvalle kuvalle, mutta ikkunateippauksen rooli yhtenä visuaalisen markkinoinnin keinona tulee tuskin kuolemaan seuraavan vuosisadan aikana.