Innostusta ruotsiksi lukemiseen : Kirjavinkkausta ruotsin tunnilla
Lammila, Nina (2017)
Lammila, Nina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249959
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä vinkattiin kirjoja kuudesluokkalaisille ruotsin kielen oppi-tunnilla. Toimeksiantaja oli Oulun koulukirjasto ja Helena Valtakorpi. Kirjavinkkausten tavoitteena oli kokeilla, voiko vasta-alkaneille kielenoppijoille vinkata kirjoja uudella kielellä. Taustalla on perusopetuksen opetussuunnitelman OPS 2016:n muutos, jonka mukaisesti ruotsin opiskelu aloitetaan nyt kuudennella luokalla aikaisemman seitsemännen sijaan. Opetussuunnitelman muutos koskee myös koulukirjastoa, jonka tehtävä on tukea koulun opetusta ja oppilaita.
Tietoperustassa käsitellään Oulun koulukirjastoa, lukemisen merkitystä kielen oppimiselle ja kirja-vinkkausta lukemisen edistäjänä. Ruotsinkielinen kirjavinkkaus korostaa kirjaston ja koulun yhteisiä pyrkimyksiä, sillä kirjasto haluaa auttaa oppimaan ja löytämään tietoa.
Kouluopetus on hyvä pohja kielen oppimiselle. Omaehtoinen kielen käyttäminen, kuten lukeminen, tukee oppimista. Lukemalla voi omaksua uuden kielen rakenteita, idiomeja ja kielioppia, ja lukija tulee itse tiedostamattaan käyttäneeksi oikeita rakenteita.
Kirjavinkkaus on lukemaan innostamista, ja tässä opinnäytetyössä se pyrki innostamaan uusia kielen oppijoita kokeilemaan orastavaa taitoaan ja tukemaan ruotsin oppimista. Lukeminen huviksi ja hyödyksi antaa samalla arvokkaita ”minä ymmärrän” -elämyksiä.
Toiminnallisen osuuden kirjavinkkaukset pidettiin kuudelle kuudennelle luokalle kolmessa eri koulussa, sekä verrokkiryhmänä yhdelle kahdeksannen luokan A2-ruotsin kielen ryhmälle. Kuudes-luokkalaisille vinkattiin pääasiassa suomeksi. Kahdeksasluokkalaisille tehtiin oma ruotsinkielinen vinkkauksensa. Vinkattava aineisto hankittiin yleisestä kirjastosta.
Toiminnallisen osuuden lisäksi tehtiin suppea survey-tutkimus, jolla kartoitettiin oppilaiden lukuaikeita. Vastauksia käsiteltiin määrällisin menetelmin. 108 vastanneesta 6.-luokkalaisesta yli puolet ilmoitti harkitsevansa ruotsinkielisen aineiston lukemista. Vinkkauskokemusten ja saatujen vastausten perusteella kirjoja voi vinkata uudella kielellä jo opiskelun varhaisessa vaiheessa, ja oppi-lailla on intoa kokeilla kielitaitoaan. On tärkeää, että heille on tarjolla kiinnostavia kirjoja.
Opinnäytetyön lopussa on ehdotuksia muista tavoista, joilla kirjallisuutta voi yhdistää kielenopetukseen. Palautteen perusteella tehtiin koulukirjastolle hankintaehdotuslista ruotsinkielisistä kirjoista.
Tietoperustassa käsitellään Oulun koulukirjastoa, lukemisen merkitystä kielen oppimiselle ja kirja-vinkkausta lukemisen edistäjänä. Ruotsinkielinen kirjavinkkaus korostaa kirjaston ja koulun yhteisiä pyrkimyksiä, sillä kirjasto haluaa auttaa oppimaan ja löytämään tietoa.
Kouluopetus on hyvä pohja kielen oppimiselle. Omaehtoinen kielen käyttäminen, kuten lukeminen, tukee oppimista. Lukemalla voi omaksua uuden kielen rakenteita, idiomeja ja kielioppia, ja lukija tulee itse tiedostamattaan käyttäneeksi oikeita rakenteita.
Kirjavinkkaus on lukemaan innostamista, ja tässä opinnäytetyössä se pyrki innostamaan uusia kielen oppijoita kokeilemaan orastavaa taitoaan ja tukemaan ruotsin oppimista. Lukeminen huviksi ja hyödyksi antaa samalla arvokkaita ”minä ymmärrän” -elämyksiä.
Toiminnallisen osuuden kirjavinkkaukset pidettiin kuudelle kuudennelle luokalle kolmessa eri koulussa, sekä verrokkiryhmänä yhdelle kahdeksannen luokan A2-ruotsin kielen ryhmälle. Kuudes-luokkalaisille vinkattiin pääasiassa suomeksi. Kahdeksasluokkalaisille tehtiin oma ruotsinkielinen vinkkauksensa. Vinkattava aineisto hankittiin yleisestä kirjastosta.
Toiminnallisen osuuden lisäksi tehtiin suppea survey-tutkimus, jolla kartoitettiin oppilaiden lukuaikeita. Vastauksia käsiteltiin määrällisin menetelmin. 108 vastanneesta 6.-luokkalaisesta yli puolet ilmoitti harkitsevansa ruotsinkielisen aineiston lukemista. Vinkkauskokemusten ja saatujen vastausten perusteella kirjoja voi vinkata uudella kielellä jo opiskelun varhaisessa vaiheessa, ja oppi-lailla on intoa kokeilla kielitaitoaan. On tärkeää, että heille on tarjolla kiinnostavia kirjoja.
Opinnäytetyön lopussa on ehdotuksia muista tavoista, joilla kirjallisuutta voi yhdistää kielenopetukseen. Palautteen perusteella tehtiin koulukirjastolle hankintaehdotuslista ruotsinkielisistä kirjoista.