Brändin nykytila ja kehityskohtien identifiointi : case: Yritys X
Leinonen, Joonas (2017)
Leinonen, Joonas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239802
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Yritys X:n brändin nykytila sekä identifioida eli tunnistaa sen heikkoudet sekä ryhmät, joiden keskuudessa brändimielikuva on heikompi. Tarkoituksena on käytännössä tarjota yritykselle osuus brändistrategiasuunnitelmasta, jonka avulla se pystyy keskittämään brändinehostustoimenpiteensä tiettyihin asioihin ja ryhmiin.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena, sillä tavoitteena oli saada selville suuren yleisön käsitys Yritys X:n brändistä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valittiin kyselylomake, johon kerättiin vastauksia kuluttajilta käyttäen hyväksi Yritys X:n sosiaalista mediaa sekä uutiskirjettä. Tutkimustuloksista selvitettiin ristiintaulukoimalla keskiarvoista eroavia tuloksia sekä listattiin itse tutkimuksesta löytyneet ongelmakohdat.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin selville, mitkä osa-alueet Yritys X:n brändissä vaativat kehittämistoimenpiteitä. Näistä osa-alueista merkittävimmäksi nousi yrityksen suomalaisuus sekä asiakaspalvelu. Asiakaspalvelun merkitys brändiviestinnän keinona on kriittinen, joten sen tulisi olla ensiluokkaista mikäli brändikuvaa halutaan parantaa. Lisäksi saatiin selville, että brändikuva on keskiarvoa heikompi 18–24-vuotiaiden keskuudessa sekä Etelä-Savossa ja Etelä–Karjalassa. Tutkimuksen tulokset olivat kokonaisuudessaan kohtalaisen hyvät, mutta sitä yritys ei luonnollisesti tavoittele. Näiden tekijöiden perusteella Yritys X pystyy kohdentamaan tulevaa brändiviestintäänsä paremmin niille osa-alueille, joilla kehitettävää on enemmän kuin muilla.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena, sillä tavoitteena oli saada selville suuren yleisön käsitys Yritys X:n brändistä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valittiin kyselylomake, johon kerättiin vastauksia kuluttajilta käyttäen hyväksi Yritys X:n sosiaalista mediaa sekä uutiskirjettä. Tutkimustuloksista selvitettiin ristiintaulukoimalla keskiarvoista eroavia tuloksia sekä listattiin itse tutkimuksesta löytyneet ongelmakohdat.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin selville, mitkä osa-alueet Yritys X:n brändissä vaativat kehittämistoimenpiteitä. Näistä osa-alueista merkittävimmäksi nousi yrityksen suomalaisuus sekä asiakaspalvelu. Asiakaspalvelun merkitys brändiviestinnän keinona on kriittinen, joten sen tulisi olla ensiluokkaista mikäli brändikuvaa halutaan parantaa. Lisäksi saatiin selville, että brändikuva on keskiarvoa heikompi 18–24-vuotiaiden keskuudessa sekä Etelä-Savossa ja Etelä–Karjalassa. Tutkimuksen tulokset olivat kokonaisuudessaan kohtalaisen hyvät, mutta sitä yritys ei luonnollisesti tavoittele. Näiden tekijöiden perusteella Yritys X pystyy kohdentamaan tulevaa brändiviestintäänsä paremmin niille osa-alueille, joilla kehitettävää on enemmän kuin muilla.