Oppimisympäristön turvallisuushallinnan toimintamallin kehittäminen
vainiola, jari (2017)
vainiola, jari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249969
Tiivistelmä
Konneveden kunnalla oli tarve kehittää oppimisympäristön turvallisuushallinnan toimintamalli uuden koulun rakentamisen yhteydessä. Toimintamallin luomisessa keskityttiin lähinnä teknisiin tiloihin sekä kemian ja fysiikan tilojen turvallisuuteen. Toimintamallin tavoitteena oli oppimisympäristön turvallisuuden hallinnan parantaminen. Viitekehyksenä toimi Suomessa sovellettava lainsäädäntö. Lainsäädäntö ja valtioneuvoston asetukset määrittävät minimivaatimukset toiminnalle. Alan kirjallisuutta ja asiantuntijoiden lausuntoja käytettiin apuna toimintamallia kehitettäessä.
Tuloksena saavutettiin oppimisympäristön turvallisuushallinnan toimintamalli, jolla voidaan uudessa koulussa jatkaa. Koulutyön johtaminen oppimisympäristössä turvallisuushallinnan avulla oli uutta koulun oppimisympäristössä. Toimintamallia lähdettiin kehittämään alueille, joissa kehittämistarvetta oli eniten. Riskien arviointi ja hallinta tulee merkittävästi lisääntymään, koska siitä tulee säännöllistä toimintaa. Myös turvallisuudenhallintaan liittyvät monet muut asiat tulevat säännöllisesti tarkasteltaviksi. Toimintamallissa huomioidaan myös uuden opetussuunnitelman (OPS 2016) tavoitteet oppimisympäristön turvallisuudesta.
Toimintamallin kehittäminen oli tarpeellinen uudelle koululle. Opiskelu ja opettaminen helpottuvat, kun oppimisympäristöön liittyvät turvallisuusasiat ovat hallinnassa. Myös uuden opetussuunnitelman myötä oli tarpeellista päivittää oppimisympäristön turvallisuuteen liittyvät asiat. Toimintamalli vie eteenpäin oppimisympäristön turvallisuuden hallintaan liittyviä asioita koulussa.
Tuloksena saavutettiin oppimisympäristön turvallisuushallinnan toimintamalli, jolla voidaan uudessa koulussa jatkaa. Koulutyön johtaminen oppimisympäristössä turvallisuushallinnan avulla oli uutta koulun oppimisympäristössä. Toimintamallia lähdettiin kehittämään alueille, joissa kehittämistarvetta oli eniten. Riskien arviointi ja hallinta tulee merkittävästi lisääntymään, koska siitä tulee säännöllistä toimintaa. Myös turvallisuudenhallintaan liittyvät monet muut asiat tulevat säännöllisesti tarkasteltaviksi. Toimintamallissa huomioidaan myös uuden opetussuunnitelman (OPS 2016) tavoitteet oppimisympäristön turvallisuudesta.
Toimintamallin kehittäminen oli tarpeellinen uudelle koululle. Opiskelu ja opettaminen helpottuvat, kun oppimisympäristöön liittyvät turvallisuusasiat ovat hallinnassa. Myös uuden opetussuunnitelman myötä oli tarpeellista päivittää oppimisympäristön turvallisuuteen liittyvät asiat. Toimintamalli vie eteenpäin oppimisympäristön turvallisuuden hallintaan liittyviä asioita koulussa.