Opettajatiimit yhteistyön välineenä
Kämäräinen, Pertti (2017)
Kämäräinen, Pertti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199007
Tiivistelmä
Julkisen talouden muutokset kohdentuvat nyt erityisesti ammatilliseen koulutukseen. Ammatillisen koulutuksesta leikataan vuonna 2017 noin 190 M€. Vastatakseen tähän muutostarpeeseen, organisaation täytyy pystyä muuttumaan nopeasti. Opettajatiimeis-sä voidaan muutoksiin reagoida nopeastikin. Opettajien toimintaympäristö on muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana yksin tekemisen kulttuurista kohti tiimimäisempää työskentelyä. Opettajan työssä korostuu yhdessä tekeminen, tiimitaidot, jatkuva itsensä ja työyhteisön kehittäminen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten Jyväskylän ammattiopiston Tekniikka ja liikenne -yksikön opetushenkilöstö on kokenut tiimityön ja tiimitoiminnan osana yksikön johtamista ja päätöksentekoa sekä voidaanko tiimityöskentelyllä sitouttaa henkilöstöä paremmin kuin aikaisemmin yksikön päätöksentekoon. Lisäksi selvitettiin miten tiimityöskentelyä tulisi jatkossa kehittää.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä käytetiin laadulliselle tutkimukselle tyypillistä puolistrukturoitua teemahaastattelua.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voidaan todeta tiimien jäntevöittäneen opettajien välistä yhteistyötä. Tiimeille ja tiiminvetäjille tulee laatia selkeät tavoitteet ja tehtävät. Tiimivetäjän valitseminen on oleellinen osa tiimityön ja tiimiytymisen onnistumisen kannalta. Tehokkaimmillaan tiimit työskentelevät, kun tiimit ovat riittävän suuret, ne kokontuvat säännöllisesti ja laativat muistion. Myös opettajien välistä pedagogista keskustelua on tiimeissä lisättävä. Tiimien toimintaa tulee jatkuvasti kehittää.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten Jyväskylän ammattiopiston Tekniikka ja liikenne -yksikön opetushenkilöstö on kokenut tiimityön ja tiimitoiminnan osana yksikön johtamista ja päätöksentekoa sekä voidaanko tiimityöskentelyllä sitouttaa henkilöstöä paremmin kuin aikaisemmin yksikön päätöksentekoon. Lisäksi selvitettiin miten tiimityöskentelyä tulisi jatkossa kehittää.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä käytetiin laadulliselle tutkimukselle tyypillistä puolistrukturoitua teemahaastattelua.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voidaan todeta tiimien jäntevöittäneen opettajien välistä yhteistyötä. Tiimeille ja tiiminvetäjille tulee laatia selkeät tavoitteet ja tehtävät. Tiimivetäjän valitseminen on oleellinen osa tiimityön ja tiimiytymisen onnistumisen kannalta. Tehokkaimmillaan tiimit työskentelevät, kun tiimit ovat riittävän suuret, ne kokontuvat säännöllisesti ja laativat muistion. Myös opettajien välistä pedagogista keskustelua on tiimeissä lisättävä. Tiimien toimintaa tulee jatkuvasti kehittää.