Green Care -toiminnan kehittäminen palveluntuottajan näkökulmasta
Lahtinen, Leena (2017)
Lahtinen, Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096996
Tiivistelmä
Green Care on luontoon ja maaseutuympäristöön liittyvää toimintaa, jolla edistetään ihmisten hyvinvointia ja elämänlaatua. Green Care kattaa useita menetelmiä, joita käytetään tavoitteellisesti ja vastuullisesti sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja kuntoutuspalveluissa erilaisten asiakasryhmien kanssa. Toimintaa harjoittaa koulutettu henkilökunta yksilöllisen asiakas- ja kuntoutussuunnitelman mukaisesti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Green Care -alalla toimivat palveluntuottajat toteuttavat ja kehittävät toimintaansa ja miten voidaan edistää palveluiden saavutettavuutta asiakkaille. Tavoitteena oli tuottaa tietoa toimeksiantajalle, Green Care -koulutusmalli korkea-asteelle -hankkeelle hyödynnettäväksi meneillään olevissa koulutuksissa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja tiedonkeruun menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui kaksi palveluntuottajaa, jotka käyttävät toiminnassaan eläin- tai luontolähtöisiä menetelmiä tai käyttävät palveluissaan Green Care -toimintamallia. Tarkoituksena oli kuulla heidän ajatuksia ja kokemuksia Green Care -toiminnan, toimintaympäristön ja palveluiden kehittämiseen liittyen. Haastatteluaineisto kerättiin helmikuussa 2017 ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Haastateltujen palveluntuottajien toiminnassa näkyy vahvasti Green Care ja tavoitteellinen työskentely asiakkaiden kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä. Ajatukset tulevaisuudesta alalla olivat positiivisia. Toiminnan kehittämisessä ja saavutettavuuden edistämisessä olennaisena nähtiin verkostoituminen, moniammatillinen yhteistyö, toimintaympäristön ja palveluiden kehittäminen sekä palveluiden tunnettavuuden lisääminen. Haasteina koettiin esimerkiksi toiminnan aloitusvaiheessa tiedonsaanti sekä myöhemmin rahoitus ja toiminnan jatkuvuuden ja tuloksellisuuden turvaaminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Green Care -alalla toimivat palveluntuottajat toteuttavat ja kehittävät toimintaansa ja miten voidaan edistää palveluiden saavutettavuutta asiakkaille. Tavoitteena oli tuottaa tietoa toimeksiantajalle, Green Care -koulutusmalli korkea-asteelle -hankkeelle hyödynnettäväksi meneillään olevissa koulutuksissa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja tiedonkeruun menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui kaksi palveluntuottajaa, jotka käyttävät toiminnassaan eläin- tai luontolähtöisiä menetelmiä tai käyttävät palveluissaan Green Care -toimintamallia. Tarkoituksena oli kuulla heidän ajatuksia ja kokemuksia Green Care -toiminnan, toimintaympäristön ja palveluiden kehittämiseen liittyen. Haastatteluaineisto kerättiin helmikuussa 2017 ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Haastateltujen palveluntuottajien toiminnassa näkyy vahvasti Green Care ja tavoitteellinen työskentely asiakkaiden kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä. Ajatukset tulevaisuudesta alalla olivat positiivisia. Toiminnan kehittämisessä ja saavutettavuuden edistämisessä olennaisena nähtiin verkostoituminen, moniammatillinen yhteistyö, toimintaympäristön ja palveluiden kehittäminen sekä palveluiden tunnettavuuden lisääminen. Haasteina koettiin esimerkiksi toiminnan aloitusvaiheessa tiedonsaanti sekä myöhemmin rahoitus ja toiminnan jatkuvuuden ja tuloksellisuuden turvaaminen.