Digipelaamisen hyödyt mielenterveystyössä
Simula, Kristiina (2017)
Simula, Kristiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096985
Tiivistelmä
Mielenterveyshäiriöitä ilmenee joka viidennellä suomalaisella. Avohoitopainotteiseen mielenterveystyöhön siirryttäessä tarvitaan uusia näkökulmia asiakastyöhön. DIgipelien suosion myötä on tärkeää miettiä niiden käyttömahdollisuuksia mielenterveystyössä. Jotta uudet menetelmät voidaan ottaa käyttöön, tarvitaan digipelien hyödyistä tutkimustietoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata mitä tutkimustietoa on saatavilla digipelaamisen hyödyistä mielenterveystyössä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietämystä digipelaamisen hyödyistä mielenterveystyössä ja sairaanhoitajana.
Opinnäytetyön toteutustapa on kirjallisuuskatsaus. Aineiston haku tehtiin Cinahl-, Medic- ja PubMed -tietokannoista sekä manuaalisella haulla. Opinnäytetyöhön valikoitui 2 tutkimusta PubMed -tietokannasta ja 2 tutkimusta manuaalisella haulla. Aineiston analyysi luokiteltiin sisällönanalyysilla vastaten tutkimuskysymykseen.
Tuloksista käy ilmi digipelien tuovan hyötyjä mielenterveyteen sekä potilaan että mielenterveystyön nakökulmasta. Digipelit edistävät motivoitumista, sitoutumista, positiivista mielenterveyttä, mielenterveyden lukutaidon parantamista ja sosiaalisia taitoja. Digipelien käyttö yhdistettynä internetpohjaisiin alustoihin ja sosiaalisiin internetsivustoihin toivat hyötyjä mielenterveyteen. Digipelit tarjoavat motivoivan, muunneltavan ja laaja-alaisen menetelmän mielenterveystyölle.
Opinnäytetyön tulosten mukaan digipeleillä on potentiaalia työmenetelmäksi mielenterveystyöhön. DIgipelien käytöstä ja niistä saaduista hyödyistä mielenterveyshäiriöiden hoitoon liittyen tarvitaan kuitenkin lisää tutkimustietoa. Every fifth Finn suffers from mental disorders. As the mental health services are becoming ambulatory care oriented, new approaches are needed in the field of mental health care. With the popularity of digital games, it is important to think how they could be used in the field of mental health care. Therefore, research information is needed about the benefits of digital games.
The purpose of the thesis was to describe available research information about the benefits of digital games in mental health work. The aim was to increase knowledge of the benefits of digital games in mental health work and as a nurse.
The thesis was implemented as literature review. Data search was made the Cinahl, Medic- and PubMed databases as well as manually. Two studies were selected from the PubMed database and two studies came from the manual search. The material was analysed by using content analysis.
According to the results, digital games bring benefits to mental health both from the patients ́ and mental health work perspectives. Digital games promote motivation, commitment, positive mental health, mental health literature and social skills. Combining digital games with internet platforms and social network sites bring benefits to mental health. Digital games offer a motivational, adaptable and a wide-ranging method in the field of mental health work.
According to the results, digital games have potential as a method in mental health work. However, more research is needed in the use of digital games and the benefits of digital games in treatment of mental disorders.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata mitä tutkimustietoa on saatavilla digipelaamisen hyödyistä mielenterveystyössä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietämystä digipelaamisen hyödyistä mielenterveystyössä ja sairaanhoitajana.
Opinnäytetyön toteutustapa on kirjallisuuskatsaus. Aineiston haku tehtiin Cinahl-, Medic- ja PubMed -tietokannoista sekä manuaalisella haulla. Opinnäytetyöhön valikoitui 2 tutkimusta PubMed -tietokannasta ja 2 tutkimusta manuaalisella haulla. Aineiston analyysi luokiteltiin sisällönanalyysilla vastaten tutkimuskysymykseen.
Tuloksista käy ilmi digipelien tuovan hyötyjä mielenterveyteen sekä potilaan että mielenterveystyön nakökulmasta. Digipelit edistävät motivoitumista, sitoutumista, positiivista mielenterveyttä, mielenterveyden lukutaidon parantamista ja sosiaalisia taitoja. Digipelien käyttö yhdistettynä internetpohjaisiin alustoihin ja sosiaalisiin internetsivustoihin toivat hyötyjä mielenterveyteen. Digipelit tarjoavat motivoivan, muunneltavan ja laaja-alaisen menetelmän mielenterveystyölle.
Opinnäytetyön tulosten mukaan digipeleillä on potentiaalia työmenetelmäksi mielenterveystyöhön. DIgipelien käytöstä ja niistä saaduista hyödyistä mielenterveyshäiriöiden hoitoon liittyen tarvitaan kuitenkin lisää tutkimustietoa.
The purpose of the thesis was to describe available research information about the benefits of digital games in mental health work. The aim was to increase knowledge of the benefits of digital games in mental health work and as a nurse.
The thesis was implemented as literature review. Data search was made the Cinahl, Medic- and PubMed databases as well as manually. Two studies were selected from the PubMed database and two studies came from the manual search. The material was analysed by using content analysis.
According to the results, digital games bring benefits to mental health both from the patients ́ and mental health work perspectives. Digital games promote motivation, commitment, positive mental health, mental health literature and social skills. Combining digital games with internet platforms and social network sites bring benefits to mental health. Digital games offer a motivational, adaptable and a wide-ranging method in the field of mental health work.
According to the results, digital games have potential as a method in mental health work. However, more research is needed in the use of digital games and the benefits of digital games in treatment of mental disorders.