Liiketoimintasuunnitelman kehittämisprosessi : Alkoholin maahantuontiyrityksen perustaminen
Kantonen, Samu; Soliman, Mikael (2017)
Kantonen, Samu
Soliman, Mikael
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410001
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa alkoholimaahantuonnin yrityksen perustamista varten markkinaselvitys sekä opinnäytetyön tekijöiden käyttöön tuleva liiketoimintasuunnitelma XO -luokan alkoholien maahantuontiyritykselle. Selvityksen kautta tutkittiin alkoholimaahantuonnin liiketoiminnallista kannattavuutta. Markkinatutkimuksella myös selvitettiin yritysten toimintaa, jotta liiketoimintasuunnitelmalla voitaisiin kattaa mahdollisimman laajasti kaikki toiminnan osa-alueet sekä riskit ja niiden ennakointi.
Markkinoiden sekä kilpailutilanteen tutkimista varten luotiin lista kysymyksiä, joiden perusteella haastateltiin alkoholin maahantuontialalla jo toimivia yrityksiä sekä liiketoiminnasta että yrityksen perustamisesta alalle. Liiketoimintasuunnitelmaa sekä opinnäytetyötä varten alalla toimijoita myös varjostettiin. Aloittavan yrityksen toiminnasta luotiin asiakaspolkumalli sekä riskien hallintaan SWOT-analyysi. Markkinoiden toimijoiden tutkimisen lisäksi tulkittiin erilaisia tilastoja, joiden perusteella voitiin arvioida mm. alkoholin kulutusta, myyntilukuja sekä jakelukanavia Suomessa.
Markkinaselvityksen tulokset ovat esillä opinnäytetyöosiossa, kun taas lopullisena tuotoksena työstä toimii valmis alkoholimaahantuontiyrityksen liiketoimintasuunnitelma, joka on arvioitettu yhdellä haastatelluista maahantuojista. Selvityksessä tuli ilmi, että alkoholimaahantuontialan kilpailu on kovaa, mutta markkinatalouden edellytysten mukaisesti tervettä. Alalla toimivien suurten yritysten kilpailun kohteena ovat useiden tuotesegmenttien kattaminen sekä laajuudella ja levikillä menestyminen. Pienten ja keskisuurten yritysten toiminta keskittyy tuotesegmenttien lisäksi erikoisuuksien tai muiden kategoristen tekijöiden hallitsemiseen.
Liiketoimintasuunnitelmasta saatujen arvioiden ja palautteen perusteella voidaan nähdä, että tulevan yrityksen toiminnalla on edellytykset menestyä, mutta sen suurimpiin riskeihin kuuluvat rahoituksen saamisen haastavuus sekä kapeiden markkinoiden potentiaalin yliarviointi. Eri menetelmin hankitun tiedon korkean luotettavuuden ansiosta tutkimus markkinoiden tilanteesta antaa selvityk-selle luotettavuutta alkoholimaahantuonnin tilanteesta Suomessa. Ala on äärimmäisen pääomapainotteista ja menestyminen nojaa vahvasti verkostoitumiseen sekä vanhojen että uusien suhteiden hyödyntämiseen. Opinnäytetyön perusteella tehdystä markkinaselvityksestä saaduista tuloksissa on mahdollinen riski liian optimistiseen tulkintaan liiketoiminnan harjoittamisen helppoudesta alalla, opinnäytetyön seurauksena syntyneen liiketoimintasuunnitelman kohdalla tämän ei kuitenkaan uskota vaikuttaneen.
Tällä hetkellä liiketoimintasuunnitelman kuvaama toiminta keskittyy vain korkealuokkaisten alkoholituotteiden maahantuotiin, mutta tulevaisuudessa on mahdollista, että tuleva yritys laajentaa myös vastaavan laatutason viinien maahantuontiin. Myös yhteistyö muiden alalla toimivien yritysten kanssa on mahdollista, mikäli yhteistyöhön löydetään alan yritys, jonka arvot sopivat tulevan yrityksen arvojen kanssa yhteen, eikä kilpaile samoissa tuotesegmenteissä. Näitä, ja muita mahdollisia laajennuksia sekä toiminnanmuutoksia varten, on kuitenkin liiketoimintasuunnitelmaa päivitettävä erikseen sekä markkinaselvitystä laajennettava koskevaksi uusien tuotteiden markkinoita ja kilpailijoita.
Markkinoiden sekä kilpailutilanteen tutkimista varten luotiin lista kysymyksiä, joiden perusteella haastateltiin alkoholin maahantuontialalla jo toimivia yrityksiä sekä liiketoiminnasta että yrityksen perustamisesta alalle. Liiketoimintasuunnitelmaa sekä opinnäytetyötä varten alalla toimijoita myös varjostettiin. Aloittavan yrityksen toiminnasta luotiin asiakaspolkumalli sekä riskien hallintaan SWOT-analyysi. Markkinoiden toimijoiden tutkimisen lisäksi tulkittiin erilaisia tilastoja, joiden perusteella voitiin arvioida mm. alkoholin kulutusta, myyntilukuja sekä jakelukanavia Suomessa.
Markkinaselvityksen tulokset ovat esillä opinnäytetyöosiossa, kun taas lopullisena tuotoksena työstä toimii valmis alkoholimaahantuontiyrityksen liiketoimintasuunnitelma, joka on arvioitettu yhdellä haastatelluista maahantuojista. Selvityksessä tuli ilmi, että alkoholimaahantuontialan kilpailu on kovaa, mutta markkinatalouden edellytysten mukaisesti tervettä. Alalla toimivien suurten yritysten kilpailun kohteena ovat useiden tuotesegmenttien kattaminen sekä laajuudella ja levikillä menestyminen. Pienten ja keskisuurten yritysten toiminta keskittyy tuotesegmenttien lisäksi erikoisuuksien tai muiden kategoristen tekijöiden hallitsemiseen.
Liiketoimintasuunnitelmasta saatujen arvioiden ja palautteen perusteella voidaan nähdä, että tulevan yrityksen toiminnalla on edellytykset menestyä, mutta sen suurimpiin riskeihin kuuluvat rahoituksen saamisen haastavuus sekä kapeiden markkinoiden potentiaalin yliarviointi. Eri menetelmin hankitun tiedon korkean luotettavuuden ansiosta tutkimus markkinoiden tilanteesta antaa selvityk-selle luotettavuutta alkoholimaahantuonnin tilanteesta Suomessa. Ala on äärimmäisen pääomapainotteista ja menestyminen nojaa vahvasti verkostoitumiseen sekä vanhojen että uusien suhteiden hyödyntämiseen. Opinnäytetyön perusteella tehdystä markkinaselvityksestä saaduista tuloksissa on mahdollinen riski liian optimistiseen tulkintaan liiketoiminnan harjoittamisen helppoudesta alalla, opinnäytetyön seurauksena syntyneen liiketoimintasuunnitelman kohdalla tämän ei kuitenkaan uskota vaikuttaneen.
Tällä hetkellä liiketoimintasuunnitelman kuvaama toiminta keskittyy vain korkealuokkaisten alkoholituotteiden maahantuotiin, mutta tulevaisuudessa on mahdollista, että tuleva yritys laajentaa myös vastaavan laatutason viinien maahantuontiin. Myös yhteistyö muiden alalla toimivien yritysten kanssa on mahdollista, mikäli yhteistyöhön löydetään alan yritys, jonka arvot sopivat tulevan yrityksen arvojen kanssa yhteen, eikä kilpaile samoissa tuotesegmenteissä. Näitä, ja muita mahdollisia laajennuksia sekä toiminnanmuutoksia varten, on kuitenkin liiketoimintasuunnitelmaa päivitettävä erikseen sekä markkinaselvitystä laajennettava koskevaksi uusien tuotteiden markkinoita ja kilpailijoita.