PORIN PERUSTURVAN PALVELUOHJAAJIEN TYÖNKUVA HEIDÄN ITSENSÄ KERTOMINA
Mahlamäki, Tuija (2017)
Mahlamäki, Tuija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239795
Tiivistelmä
PORIN PERUSTURVAN PALVELUOHJAAJIEN TYÖNKUVA HEIDÄN ITSENSÄ KERTOMINA
Mahlamäki, Tuija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Vanhustyön koulutusohjelma
Toukokuu 2017
Sivumäärä: 51
Liitteitä: 3
Asiasanat: palveluohjaus, palveluohjaaja, ikäihminen
____________________________________________________________________
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Porin perusturvan vanhuspalveluissa toimivien palveluohjaajien työnkuvan sisältöä keräämällä tietoa palveluohjaajien oma-kohtaisista kokemuksista työssään ja niiden kautta syntyneistä käsityksistä ikäihmisten palveluohjaustarpeista. Tutkittavina aiheina olivat myös palveluohjaajien työn tulosten ja vaikuttavuuden arviointi sekä palveluohjauksen asiakkaiden palveluntarpeiden arvioinnissa käytettävät menetelmät.
Tämä tutkimus oli laadullinen tutkimus, joka pohjautuu Porin perusturvan palveluohjaajille tehtyihin puolistrukturoituihin yksilöhaastatteluihin. Ne toteutettiin vuoden 2016 kesä-syyskuun välisenä aikana. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin käyttämällä sisällön analyysiä.
Porin perusturvan palveluohjaajat kokivat työnkuvansa ikäihmisiä monipuolisesti palvelevaksi sekä palveluohjauksen ja kotihoidon yhteistyössä paljolti mahdollistavan ikäihmisen hyvän ja itsenäisen elämän jatkumisen omassa kodissaan, niin pitkään kuin se on mahdollista ja tarkoituksenmukaista. Palveluohjaajan työnkuvan todettiin sisältävän asianmukaisen palvelun etsimisen, arvioimisen, koordinoimisen ja organisoimisen ikäihmisen palveluntarpeen mukaan. Tärkeänä asiana työssään palveluohjaajat pitivät asiakkaiden saamaa ammattitaitoista ja ihmislähtöistä palveluohjausta. Palveluohjauksen tulevaisuutta ajatellen haastatteluista esille nousivat erityisesti muistisairauksien sekä päihde- ja mielenterveysongelmien lisääntyminen asiakaskunnassa. Jatkuvat muutokset sosiaali- ja terveysalalla ja yhteiskunnassamme koettiin kuormittavana asiana. Porin perusturvan palveluohjaajat pitivät työtään taloudellisesti merkittävänä palveluna. Palveluohjauksen asiakkaiden palvelutarpeiden arvioinnissa olivat RAVA ja MMSE käytetyimmät mittaristot.
Mahlamäki, Tuija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Vanhustyön koulutusohjelma
Toukokuu 2017
Sivumäärä: 51
Liitteitä: 3
Asiasanat: palveluohjaus, palveluohjaaja, ikäihminen
____________________________________________________________________
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Porin perusturvan vanhuspalveluissa toimivien palveluohjaajien työnkuvan sisältöä keräämällä tietoa palveluohjaajien oma-kohtaisista kokemuksista työssään ja niiden kautta syntyneistä käsityksistä ikäihmisten palveluohjaustarpeista. Tutkittavina aiheina olivat myös palveluohjaajien työn tulosten ja vaikuttavuuden arviointi sekä palveluohjauksen asiakkaiden palveluntarpeiden arvioinnissa käytettävät menetelmät.
Tämä tutkimus oli laadullinen tutkimus, joka pohjautuu Porin perusturvan palveluohjaajille tehtyihin puolistrukturoituihin yksilöhaastatteluihin. Ne toteutettiin vuoden 2016 kesä-syyskuun välisenä aikana. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin käyttämällä sisällön analyysiä.
Porin perusturvan palveluohjaajat kokivat työnkuvansa ikäihmisiä monipuolisesti palvelevaksi sekä palveluohjauksen ja kotihoidon yhteistyössä paljolti mahdollistavan ikäihmisen hyvän ja itsenäisen elämän jatkumisen omassa kodissaan, niin pitkään kuin se on mahdollista ja tarkoituksenmukaista. Palveluohjaajan työnkuvan todettiin sisältävän asianmukaisen palvelun etsimisen, arvioimisen, koordinoimisen ja organisoimisen ikäihmisen palveluntarpeen mukaan. Tärkeänä asiana työssään palveluohjaajat pitivät asiakkaiden saamaa ammattitaitoista ja ihmislähtöistä palveluohjausta. Palveluohjauksen tulevaisuutta ajatellen haastatteluista esille nousivat erityisesti muistisairauksien sekä päihde- ja mielenterveysongelmien lisääntyminen asiakaskunnassa. Jatkuvat muutokset sosiaali- ja terveysalalla ja yhteiskunnassamme koettiin kuormittavana asiana. Porin perusturvan palveluohjaajat pitivät työtään taloudellisesti merkittävänä palveluna. Palveluohjauksen asiakkaiden palvelutarpeiden arvioinnissa olivat RAVA ja MMSE käytetyimmät mittaristot.