Sisäisen toimitusketjun kehittäminen : Case ITAB Pikval Oy
Rein, Teemu (2017)
Rein, Teemu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510200
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ITAB Pikval Oy:n tilaus-toimitusprosessin toimivuutta keskittymällä siinä esiintyviin jälkitoimituksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää jälkitoimitusmäärät, jälkitoimituksien aiheuttajat ja niiden syyt sekä jälki- ja reklamaatiotoimituksista aiheutuvat rahtikustannukset.
Ennen varsinaista tutkimusta tehtiin esiselvitys, jossa perehdyttiin yrityksen toimintamalliin ja tilaus-toimitusprosessiin. Itse tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksessa haettiin tilauksiin ja toimituksiin liittyviä tietoja toiminnanohjausjärjestelmästä, haastateltiin eri toimintojen asiantuntijoita sekä haastattelujen tueksi tehtiin omia havaintoja yrityksen toimintatavoista. Kerätty tutkimusaineisto muokattiin tutkimukseen soveltuvaksi. Lopuksi aineisto analysoitiin sekä luotiin kehitysehdotukset.
Tutkimuksessa ilmeni, että suurin osa jälkitoimituksista aiheutuu tuotannon myöhästymisestä vaaditusta aikataulusta. Määritettyjä toimitusaikoja alittavat toimitusaikalupaukset ovat yksi suurimmista syistä sisäisen toimitusketjun aikatauluongelmiin. Muita merkittäviä syitä jälkitoimituksille ovat suunnittelun myöhästyminen aikataulustaan, myynnin rajaamattomuus, vaihteleva henkilöstöresurssipula sekä toimitusketjun muiden yrityksien toiminnassa tapahtuvat virheet. Kustannustarkastelussa todettiin jälki- ja reklamaatiotoimituksien lisäävän rahtikustannuksia huomattavasti.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että toimintatapoja muuttamalla voidaan tilaus-toimitusprosessin virheitä vähentää huomattavasti, jolloin myös taloudelliset säästöt olisivat merkittävät.
Ennen varsinaista tutkimusta tehtiin esiselvitys, jossa perehdyttiin yrityksen toimintamalliin ja tilaus-toimitusprosessiin. Itse tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksessa haettiin tilauksiin ja toimituksiin liittyviä tietoja toiminnanohjausjärjestelmästä, haastateltiin eri toimintojen asiantuntijoita sekä haastattelujen tueksi tehtiin omia havaintoja yrityksen toimintatavoista. Kerätty tutkimusaineisto muokattiin tutkimukseen soveltuvaksi. Lopuksi aineisto analysoitiin sekä luotiin kehitysehdotukset.
Tutkimuksessa ilmeni, että suurin osa jälkitoimituksista aiheutuu tuotannon myöhästymisestä vaaditusta aikataulusta. Määritettyjä toimitusaikoja alittavat toimitusaikalupaukset ovat yksi suurimmista syistä sisäisen toimitusketjun aikatauluongelmiin. Muita merkittäviä syitä jälkitoimituksille ovat suunnittelun myöhästyminen aikataulustaan, myynnin rajaamattomuus, vaihteleva henkilöstöresurssipula sekä toimitusketjun muiden yrityksien toiminnassa tapahtuvat virheet. Kustannustarkastelussa todettiin jälki- ja reklamaatiotoimituksien lisäävän rahtikustannuksia huomattavasti.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että toimintatapoja muuttamalla voidaan tilaus-toimitusprosessin virheitä vähentää huomattavasti, jolloin myös taloudelliset säästöt olisivat merkittävät.