”Peikkoleikki oli kivaa, uudestaan!” : perinneleikkipäivien suunnittelu ja toteutus päiväkodeissa
Lahdenmäki, Iida; Laiho, Satu (2017)
Lahdenmäki, Iida
Laiho, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239625
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on lähtöisin työelämän tarpeista ja se toteutettiin yhteistyössä Perinneleikit ry:n kanssa. Yhdistyksen toimintaan kuuluu pääasiassa kouluikäisten lasten leikittäminen tavoitteena opettaa heille suomalaisia perinneleikkejä. Yhdistyksellä on kiinnostusta laajentaa toimintaansa koskemaan myös alle esikouluikäisiä lapsia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata Perinneleikkien tarpeeseen saada tietoa päiväkoti-ikäisten lasten leikityksestä. Työn tavoitteena oli ikätasoisen toiminnan suunnittelu eri-ikäisten lasten päiväkotiryhmille kahden leikityspäivän muodossa. Tavoitteena oli havainnoida lapsia leikityksen aikana sekä kehittää ja arvioida tekijöiden omaa toimintaa. Näiden ohella saatiin tietoa, kuinka koko päivän kestävä leikitystapahtuma toimii päiväkotiympäristössä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin eteläsuomalaisen päiväkotiyrityksen kahdessa yksikössä kevättalven 2017 aikana. Eri-ikäisten lasten ryhmille pidettiin perinneleikkeihin pohjautuvia leikkituokioita, joiden sisällön ja keston suunnittelussa huomioitiin lasten ikä. Leikityspäivien arviointi koostui tekijöiden omista havainnoista sekä työntekijöiltä ja lapsilta kerätystä palautteesta. Lisäksi opinnäytetyöprosessin arvioinnissa olivat mukana tekijöiden opinnäytetyöpäiväkirjat. Opinnäytetyön tietoperusta koostui leikistä, suomalaisesta leikkiperinteestä sekä lasten ohjauksesta. Leikki rajattiin tarkemmin käsittelemään leikkiä varhaiskasvatuksessa, sen merkitystä lapsen kehitykselle ja oppimiselle, leikin kehitysvaiheita sekä aikuisen roolia leikissä.
Opinnäytetyöraportin loppuun koottiin toiminnan aikana syntyneistä havainnoista yhteenveto, joka vastasi Perinneleikeiltä nousseisiin tarpeisiin. Opinnäytetyöprosessin aikana ilmeni, että suomalaisilla perinneleikeillä on sijansa päiväkodeissa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin eteläsuomalaisen päiväkotiyrityksen kahdessa yksikössä kevättalven 2017 aikana. Eri-ikäisten lasten ryhmille pidettiin perinneleikkeihin pohjautuvia leikkituokioita, joiden sisällön ja keston suunnittelussa huomioitiin lasten ikä. Leikityspäivien arviointi koostui tekijöiden omista havainnoista sekä työntekijöiltä ja lapsilta kerätystä palautteesta. Lisäksi opinnäytetyöprosessin arvioinnissa olivat mukana tekijöiden opinnäytetyöpäiväkirjat. Opinnäytetyön tietoperusta koostui leikistä, suomalaisesta leikkiperinteestä sekä lasten ohjauksesta. Leikki rajattiin tarkemmin käsittelemään leikkiä varhaiskasvatuksessa, sen merkitystä lapsen kehitykselle ja oppimiselle, leikin kehitysvaiheita sekä aikuisen roolia leikissä.
Opinnäytetyöraportin loppuun koottiin toiminnan aikana syntyneistä havainnoista yhteenveto, joka vastasi Perinneleikeiltä nousseisiin tarpeisiin. Opinnäytetyöprosessin aikana ilmeni, että suomalaisilla perinneleikeillä on sijansa päiväkodeissa.