Ensimmäinen valinta kokous-, koulutus-, seminaari- ja tapahtumapaikaksi Satakunnassa
Rantamäki, Johanna (2017)
Rantamäki, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510219
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on, että yritys x:n omistama kohde on ensimmäinen valinta kokous-, koulutus-, seminaari- ja tapahtumapaikaksi Satakunnassa. Työn tarkoituksena on löytää keinoja kasvattaa tilojen käyttöastetta ja liikevaihtoa. Työssä tehdään ehdotus, mitä yritys x:n kannattaisi tehdä saavuttaakseen aseman ensisijaiseksi kokous-, koulutus-, seminaari- ja tapahtumapaikaksi. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu toimintaympäristöstä. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakkaita ja organisaation ostokäyttäytymistä. Teoreettinen viitekehys sisältää myös teoriaa markkinoinnin kilpailukeinoista eli 4P mallista, CREF-mallista ja tuottojohtamisesta.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus. Menetelmäksi valittiin kysely. Kyselyllä saadaan laadullista ja määrällistä tietoa. Laadullista tietoa on kyselytutkimuksen avoimet vastaukset. Kysely toteutettiin sähköisenä kyselynä ja sen tarkoituksena oli selvittää, millaista markkinointia asiakkaat haluaisivat vastaanottaa, ketkä olisivat potentiaalisia asiakkaita ja mitkä tekijät vaikuttavat vastaajien ostopäätökseen. Kyselyn avoimet vastaukset teemoitettiin. Kyselyn tuloksena saatiin kehittämisehdotuksia kohderyhmän valintaan ja siihen, mitä markkinoinnin kilpailukeinoja kannattaisi hyödyntää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi ehdotus yritys x:n kokous-, koulutus-, seminaari ja tapahtumatilojen käyttöasteen ja liikevaihdon kasvattamiseen. Tuloksista nousi esiin myös bencmarking, jota suositeltiin toimeksiantajalle. Ehdotukset annettiin toimeksiantajalle sähköisenä versiona. Tuloksina syntyneiden ehdotusten pohjalta toimeksiantaja voi mahdollisesti kasvattaa tilojen käyttöastetta ja liikevaihtoa ja näin saavuttaa aseman ensisijaisena kokous-, koulutus-, seminaari- ja tapahtumapaikkana.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus. Menetelmäksi valittiin kysely. Kyselyllä saadaan laadullista ja määrällistä tietoa. Laadullista tietoa on kyselytutkimuksen avoimet vastaukset. Kysely toteutettiin sähköisenä kyselynä ja sen tarkoituksena oli selvittää, millaista markkinointia asiakkaat haluaisivat vastaanottaa, ketkä olisivat potentiaalisia asiakkaita ja mitkä tekijät vaikuttavat vastaajien ostopäätökseen. Kyselyn avoimet vastaukset teemoitettiin. Kyselyn tuloksena saatiin kehittämisehdotuksia kohderyhmän valintaan ja siihen, mitä markkinoinnin kilpailukeinoja kannattaisi hyödyntää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi ehdotus yritys x:n kokous-, koulutus-, seminaari ja tapahtumatilojen käyttöasteen ja liikevaihdon kasvattamiseen. Tuloksista nousi esiin myös bencmarking, jota suositeltiin toimeksiantajalle. Ehdotukset annettiin toimeksiantajalle sähköisenä versiona. Tuloksina syntyneiden ehdotusten pohjalta toimeksiantaja voi mahdollisesti kasvattaa tilojen käyttöastetta ja liikevaihtoa ja näin saavuttaa aseman ensisijaisena kokous-, koulutus-, seminaari- ja tapahtumapaikkana.