Kettu Repolainen ja kadonneet ystävät : ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen toimintaideoita varhaiskasvatukseen
Silvennoinen, Mari (2017)
Silvennoinen, Mari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229317
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään ympäristökasvatusta ja kestävää kehitystä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut tuottaa toiminnallinen materiaali, jossa huomioidaan ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen näkökulma varhaiskasvatuksessa. Materiaalin on tarkoitus täydentää varhaiskasvatuslain ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden määrittelemiä varhaiskasvatuksen sisältöjä.
Opinnäytetyössä valmistunut toiminnallinen materiaali toteutettiin seikkailuleirin muodossa keväällä 2015. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Saimaan Latu, jonka lapsiperheille suunniteltuna toimintana seikkailuleiri toteutettiin. Opinnäytetyö sisältää kaksi osaa. Toinen osista on kirjallisuuden pohjalta kerättyä tietoa ympäristökasvatuksesta ja kestävästä kehityksestä. Toinen osista puolestaan käsittelee toimintamateriaalin suunnittelua, leirin toteuttamista ja materiaalin suunnittelua, toteuttamista ja kehittämistä. Seikkailuleirillä kerättiin osallistuneilta lapsilta ja heidän vanhemmiltaan haastattelulla palautetta toteutetusta toiminnasta.
Lopullinen toiminnallinen materiaali kehitettiin ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen teoriatiedon, varhaiskasvatuslain, varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sekä lasten ja vanhempien haastattelujen pohjalta.
Materiaalissa on hyödynnetty lapsen oppimiskäsitystä, laaja-alaisen osaamisen tavoitteita sekä oppimisen osa-alueita varhaiskasvatuksessa. Haastattelujen tuloksista ilmenee, että lapset pitivät toiminnan monipuolisuudesta ja vaihtelevista tehtävistä. Vanhemmat kommentoivat myös lastensa tietojen ja taitojen kehittyneen seikkailuleirin aikana sekä sen jälkeisenä aikana mukaan saadun materiaalin avulla. Kehitysideana voidaan pitää toimintamateriaalin kehittämistä myös lukeville lapsille perusopetuksessa.
Opinnäytetyössä valmistunut toiminnallinen materiaali toteutettiin seikkailuleirin muodossa keväällä 2015. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Saimaan Latu, jonka lapsiperheille suunniteltuna toimintana seikkailuleiri toteutettiin. Opinnäytetyö sisältää kaksi osaa. Toinen osista on kirjallisuuden pohjalta kerättyä tietoa ympäristökasvatuksesta ja kestävästä kehityksestä. Toinen osista puolestaan käsittelee toimintamateriaalin suunnittelua, leirin toteuttamista ja materiaalin suunnittelua, toteuttamista ja kehittämistä. Seikkailuleirillä kerättiin osallistuneilta lapsilta ja heidän vanhemmiltaan haastattelulla palautetta toteutetusta toiminnasta.
Lopullinen toiminnallinen materiaali kehitettiin ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen teoriatiedon, varhaiskasvatuslain, varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sekä lasten ja vanhempien haastattelujen pohjalta.
Materiaalissa on hyödynnetty lapsen oppimiskäsitystä, laaja-alaisen osaamisen tavoitteita sekä oppimisen osa-alueita varhaiskasvatuksessa. Haastattelujen tuloksista ilmenee, että lapset pitivät toiminnan monipuolisuudesta ja vaihtelevista tehtävistä. Vanhemmat kommentoivat myös lastensa tietojen ja taitojen kehittyneen seikkailuleirin aikana sekä sen jälkeisenä aikana mukaan saadun materiaalin avulla. Kehitysideana voidaan pitää toimintamateriaalin kehittämistä myös lukeville lapsille perusopetuksessa.