Kaupallistamisselvitys : flyFinland.fi
Seppälä, Jussi (2017)
Seppälä, Jussi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610385
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin ryhmälle ilmailuvalokuvaajia, jotka ovat järjestäytyneet löyhästi flyFinland.fi:ksi. Ryhmä on saavuttanut noin seitsemän vuoden toimintansa aikana vakiintuneen aseman kotimaisen ilmailuvalokuvauksen saralla. Ryhmän jäsenet ovat ilmailuvalokuvauksen harrastajia, mutta kaikki ovat myyneet kuviaan yrityksille ja tiedotusvälineille. Kiinnostus kaupallistamista kohtaan on lisääntynyt ryhmässä, koska kuvien myymistä ja ostamista halutaan helpottaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia seikkoja kaupallistamiseen ryhtyminen edellyttää, niin kaupallisesti kuin teknisestikin. Opinnäytetyössä kuvataan toiminnan nykytila ja selvitetään vaadittavat askeleet nykyisestä kuvagalleriasta toimivaan verkkokauppaan ja jäsenten kaupallisen toiminnan aloittamiseen yksityisinä ammatinharjoittajina. Opinnäytetyön kaupallisessa osassa pohditaan kuvien hinnoittelumalleja, käyttöoikeusvaihtoehtoja ja aloittavan verkkokaupan markkinointimahdollisuuksia. Suunnitelmien pääpaino on ensimmäisen vaiheen toteutuksessa, mutta suunnitelmia tehdään myös pidemmällä tähtäimellä. Teknisessä osassa kuvataan haasteita, joita kuvagallerian muuttaminen verkkokaupaksi tuo, sekä ratkaisuvaihtoehtoja niihin.
Opinnäytetyötä voidaan pitää toimivana pohjana ja muistilistana kaupallistamisprojektille, vaikka se ei tarjoakaan kattavaa tietä menestyvään verkkokauppaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia seikkoja kaupallistamiseen ryhtyminen edellyttää, niin kaupallisesti kuin teknisestikin. Opinnäytetyössä kuvataan toiminnan nykytila ja selvitetään vaadittavat askeleet nykyisestä kuvagalleriasta toimivaan verkkokauppaan ja jäsenten kaupallisen toiminnan aloittamiseen yksityisinä ammatinharjoittajina. Opinnäytetyön kaupallisessa osassa pohditaan kuvien hinnoittelumalleja, käyttöoikeusvaihtoehtoja ja aloittavan verkkokaupan markkinointimahdollisuuksia. Suunnitelmien pääpaino on ensimmäisen vaiheen toteutuksessa, mutta suunnitelmia tehdään myös pidemmällä tähtäimellä. Teknisessä osassa kuvataan haasteita, joita kuvagallerian muuttaminen verkkokaupaksi tuo, sekä ratkaisuvaihtoehtoja niihin.
Opinnäytetyötä voidaan pitää toimivana pohjana ja muistilistana kaupallistamisprojektille, vaikka se ei tarjoakaan kattavaa tietä menestyvään verkkokauppaan.