Ajoneuvojen li-ion-akkujen palotutkimus
Hallikainen, Ville (2017)
Hallikainen, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610318
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään litiumioniakkujen polttokokeita, joita Metropolia Ammattikorkeakoulu suoritti yhteistyössä Pelastusopiston ja Työterveyslaitoksen kanssa keväällä 2016. Tavoitteena oli tutkia nykyaikaisten ajoneuvokäyttöön tarkoitettujen litiumioniakkujen käyttäytymistä ajoneuvo-onnettomuudessa pelastushenkilökunnan näkökulmasta.
Kokeet oli jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa tutkittiin akustoista purettujen yksittäisten akkukennojen syttymistä ulkoisen lämmönlähteen vaikutuksesta sekä niiden aiheuttamien savukaasujen pitoisuuksia. Kokeessa tutkittiin myös sammutusaineiden vaikutusta savukaasuihin.
Kokeen toisessa osassa tutkittiin suurempien akkupakettien kokoluokaltaan n. 25 kg palokäyttäytymistä ja sammuttamista.
Työssä on selvitetty nykyaikaisten litiumioniakkujen rakenteita, ominaisuuksia sekä niitä koskevaa lainsäädäntöä ajoneuvokäytössä. Työssä on myös tarkasteltu muiden tekemiä polttokokeita ja niiden tuloksia ja verrattu Metropolian suorittamiin kokeisiin.
Lopputuloksena kokeilla saatiin selvitettyä litiumakkujen palokäyttäytymistä ja niistä mahdollisesti aiheutuvia riskejä onnettomuustilanteessa. Kokeista koostettiin videomateriaalia, joka havainnollistaa akkujen palokäyttäytymistä. Lisäksi Työterveyslaitos laati selvityksen palokaasujen koostumuksesta ja niistä aiheutuvista haitoista sekä sammutusaineiden vaikutuksesta savukaasuihin.
Kokeet oli jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa tutkittiin akustoista purettujen yksittäisten akkukennojen syttymistä ulkoisen lämmönlähteen vaikutuksesta sekä niiden aiheuttamien savukaasujen pitoisuuksia. Kokeessa tutkittiin myös sammutusaineiden vaikutusta savukaasuihin.
Kokeen toisessa osassa tutkittiin suurempien akkupakettien kokoluokaltaan n. 25 kg palokäyttäytymistä ja sammuttamista.
Työssä on selvitetty nykyaikaisten litiumioniakkujen rakenteita, ominaisuuksia sekä niitä koskevaa lainsäädäntöä ajoneuvokäytössä. Työssä on myös tarkasteltu muiden tekemiä polttokokeita ja niiden tuloksia ja verrattu Metropolian suorittamiin kokeisiin.
Lopputuloksena kokeilla saatiin selvitettyä litiumakkujen palokäyttäytymistä ja niistä mahdollisesti aiheutuvia riskejä onnettomuustilanteessa. Kokeista koostettiin videomateriaalia, joka havainnollistaa akkujen palokäyttäytymistä. Lisäksi Työterveyslaitos laati selvityksen palokaasujen koostumuksesta ja niistä aiheutuvista haitoista sekä sammutusaineiden vaikutuksesta savukaasuihin.