POHJOIS-POHJANMAAN PELASTUSTOIMEN PELASTUSAUTOJEN SIJOITTAMINEN
Hottinen, Marko (2017)
Hottinen, Marko
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610502
Tiivistelmä
Yhteiskuntamme elää tällä hetkellä muutoksen aikaa, jossa palveluiden rakenteita ja järjestämisvastuita tullaan muuttamaan huomattavasti. Tämä maakunta-uudistus tulee vaikuttamaan myös pelastustoimen palveluiden tuottamiseen, jolloin järjestämisvastuu siirtyy kunnilta maakunnille. Tämän hetkisen suunnitelman mukaan Oulu-Koillismaan pelastuslaitos, Jokilaaksojen pelastuslaitos ja Kainuun pelastuslaitoksen Vaalan kunta tullaan yhdistämään yhdeksi pelastus-toimen alueeksi, Pohjois-Pohjanmaan pelastustoimeksi. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa malli siitä, miten yli 3,5 tonnia painavat pelastusautot tulisi tällä maantieteellisesti laajalla alueella sijoittaa tulevaisuudessa.
Malli pelastusautojen sijoittamisesta pohjautuu kaksivaiheiseen tutkimus- ja kehittämistyöhön. Ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin pelastustoimen resurssi- ja onnettomuustilastotietokannasta (Pronto) näiden kahden pelastuslaitoksen alueen pelastustehtävien määriä ja tyyppejä vuosien 2012 - 2016 aikana. Tämän tilastollisen analyysin pohjalta luotiin hypoteettinen malli pelastusautojen sijoittamisesta. Toisessa vaiheessa mallista kehitettiin lopullinen malli asiantuntijapaneelissa. Asiantuntijapaneeli muodostui alueella työskentelevistä päällystöviranhaltijoista. Asiantuntijapaneelissa tilastotietoon perustuvaa mallia kehitettiin vielä asiantuntijoiden kokemusten ja näkemysten mukaan lopulliseen muotoonsa.
Tuotetussa mallissa on kaiken kaikkiaan 97 kappaletta yli 3,5 tonnia painavia pelastusautoja, kun niitä tällä hetkellä on näiden kahden pelastuslaitoksen alueella yhteensä 111. Mallissa on myös muutettu joidenkin paloasemapaikkojen pelastusautojen rakennetta vastaamaan paremmin todellista ja alueellista tarvetta. Tulosten pohjalta voidaan siis todeta, että pelastusautojen sijoittamista tulee kriittisesti tarkastella sekä laadun että määrän suhteen muutoksien aikana, kun tavoitteena on kustannustehokkuuden ja palveluiden saatavuuden parantaminen. Jatkossa tulisi myös tutkia ja tarkastella nykyisten paloasemapaikkojen sijaintia pelastustoimen alueella.
Malli pelastusautojen sijoittamisesta pohjautuu kaksivaiheiseen tutkimus- ja kehittämistyöhön. Ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin pelastustoimen resurssi- ja onnettomuustilastotietokannasta (Pronto) näiden kahden pelastuslaitoksen alueen pelastustehtävien määriä ja tyyppejä vuosien 2012 - 2016 aikana. Tämän tilastollisen analyysin pohjalta luotiin hypoteettinen malli pelastusautojen sijoittamisesta. Toisessa vaiheessa mallista kehitettiin lopullinen malli asiantuntijapaneelissa. Asiantuntijapaneeli muodostui alueella työskentelevistä päällystöviranhaltijoista. Asiantuntijapaneelissa tilastotietoon perustuvaa mallia kehitettiin vielä asiantuntijoiden kokemusten ja näkemysten mukaan lopulliseen muotoonsa.
Tuotetussa mallissa on kaiken kaikkiaan 97 kappaletta yli 3,5 tonnia painavia pelastusautoja, kun niitä tällä hetkellä on näiden kahden pelastuslaitoksen alueella yhteensä 111. Mallissa on myös muutettu joidenkin paloasemapaikkojen pelastusautojen rakennetta vastaamaan paremmin todellista ja alueellista tarvetta. Tulosten pohjalta voidaan siis todeta, että pelastusautojen sijoittamista tulee kriittisesti tarkastella sekä laadun että määrän suhteen muutoksien aikana, kun tavoitteena on kustannustehokkuuden ja palveluiden saatavuuden parantaminen. Jatkossa tulisi myös tutkia ja tarkastella nykyisten paloasemapaikkojen sijaintia pelastustoimen alueella.