Generation Y:s intresse för TUI:s hotellkoncept
Lampenius, Julia (2017)
Lampenius, Julia
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239729
Tiivistelmä
Generation Y är en ovanligare målgrupp för TUI Finland, men som den mest resande generationen är den en viktig grupp av resenärer för resebranschen. Som självständiga och vana resenärer formar Generation Y framtidens reseindustri. Syftet är att ta reda på de faktorer som intresserar Generation Y i fyra av TUI Finlands hotellkoncept: Sensimar, RIU, Robinson och Magic Life. Målet är att få en bättre förståelse i generationens åsikter om koncepten och vilka faktorer i koncepten som intresserar generationen. För att nå syftet används en kvalitativ undersökningsmetod. En kvalitativ metod fokuserar på ord och på att få en djupare förståelse i respondenternas beteende. Det ordnades två fokusgrupper med sammanlagt 13 respondenter från Generation Y. I arbetet analyseras och diskuteras intervjuerna och jämförs med den teoretiska referensramen. Den teoretiska referensramen består av teori om köpbeteende och motivation. Bl.a. Swarbrooke & Horner (2007), Plogs (1977) och Cohens (1972) turismtypologier samt Iso-Aholas moti-verande dimensioner tas upp i den teoretiska referensramen (Snepenger m.fl. 2006).
Resultaten visar att utforskande av destinationen och kulturen, ett centralt läge på hotellet och ett förmånligt pris är viktigt för respondenterna då de väljer hotell. Paketresan anses vara ett tryggt och lätt alternativ, men respondenterna ser ändå paketresor som en produkt menat mer för familjer och äldre resenärer än för Generation Y. Enligt denna undersökning kan det påstås att Generation Y inte är så intresserad av de fyra koncepten, men att Sensimar och Magic Life intresserar mest. Faktorer som intresserar är bl.a. barnfriheten i Sensimar-konceptet och det breda urvalet aktiviteter i Magic Life hotellen.
Undersökningen öppnar generationens åsikter, men på grund av den kvalitativa metoden kan resultaten inte påstås reflektera hela generationens åsikter. Vidare undersökning i större skala behövs för att kunna generalisera resultaten. Generation Y is an unusual target group for TUI Finland, but as the most traveling generation it is an important group of travelers for the travel industry. As independent and frequent travelers Generation Y forms the future travel industry. The purpose is to find out the elements that interests Generation Y in four of TUI Finland’s hotel concepts: Sensimar, RIU, Robinson and Magic Life. The goal is to get a better understanding of the opinions about the concepts and what elements in the concepts interests the Generation Y. A qualitative method is used for the purpose of this study. A qualitative method focuses on words and on gaining a deeper understanding in the behavior of the respondents. Two focus groups were organized with a total of 13 respondents from Generation Y. The study analyzes and discusses the interviews and compares the results with the theoretical framework. The theoretical framework consists of theory in purchasing behavior and motivation. Swarbrooke & Horner (2007), Plogs (1977) and Cohens (1972) tourism typologies and Iso-Ahola's motivational dimensions are used in the theoretical framework.
The results show that exploring the destination and culture, a central location of the hotel and a favorable price is important for Generation Y when choosing a hotel. A charter package is considered a safe and easy alternative, but respondents still see the charter package as a product meant more for families and older travelers than for Generation Y. According to the results of the interviews Generation Y is not very interested in the four concepts, but Sensimar and Magic Life where the most interesting ones. The respondents liked that Sensimar was for adults only and that Magic Life offered so much activities.
The study opens the opinions of the generation, but due to the qualitative method, the results cannot be claimed to reflect the views of the entire generation. Further study on a larger scale is needed to generalize the results.
Resultaten visar att utforskande av destinationen och kulturen, ett centralt läge på hotellet och ett förmånligt pris är viktigt för respondenterna då de väljer hotell. Paketresan anses vara ett tryggt och lätt alternativ, men respondenterna ser ändå paketresor som en produkt menat mer för familjer och äldre resenärer än för Generation Y. Enligt denna undersökning kan det påstås att Generation Y inte är så intresserad av de fyra koncepten, men att Sensimar och Magic Life intresserar mest. Faktorer som intresserar är bl.a. barnfriheten i Sensimar-konceptet och det breda urvalet aktiviteter i Magic Life hotellen.
Undersökningen öppnar generationens åsikter, men på grund av den kvalitativa metoden kan resultaten inte påstås reflektera hela generationens åsikter. Vidare undersökning i större skala behövs för att kunna generalisera resultaten.
The results show that exploring the destination and culture, a central location of the hotel and a favorable price is important for Generation Y when choosing a hotel. A charter package is considered a safe and easy alternative, but respondents still see the charter package as a product meant more for families and older travelers than for Generation Y. According to the results of the interviews Generation Y is not very interested in the four concepts, but Sensimar and Magic Life where the most interesting ones. The respondents liked that Sensimar was for adults only and that Magic Life offered so much activities.
The study opens the opinions of the generation, but due to the qualitative method, the results cannot be claimed to reflect the views of the entire generation. Further study on a larger scale is needed to generalize the results.