Mitkä tekijät vaikuttavat työnhakijan päätökseen hakea työtä? : Case: WorkPower
Hakola, Ville (2017)
Hakola, Ville
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610506
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii henkilöstöpalvelualan yritys WorkPower, jonka palveluihin kuuluvat henkilöstön ulkoistus ja alihankinta, henkilöstövuokraus, rekrytointi sekä yksilöllisesti räätälöidyt henkilöstöpalvelut. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, miksi työhakija hakee kohdeyritykseen töihin. Tavoitteena oli myös selvittää, millainen työnantajakuva kohdeyrityksellä on nykyisten työntekijöiden silmissä.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskeisimpinä käsitteinä ovat henkilöstöpalveluala, rekrytointi ja sen tuottama lisäarvo yritykselle sekä työnantajakuva. Teoriaosuudessa on hyödynnetty sekä painettuja että sähköisiä lähteitä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, jossa tutkimustuloksia esitellään erilaisien kuvioiden avulla. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella yrityksen työntekijöille, jotka saivat palkkaa tammikuussa 2017. Kysely toteutettiin Webropol -kyselytyökalun avulla, ja tulosten analysoinnissa käytettiin apuna Webropolin Text Mining -työkalua. Tutkimuksessa haluttiin saada vastaajilta mahdollisimman luotettavia vastauksia, joten pääosa kysymyksistä oli avoimia kysymyksiä. Kysymykset liittyivät rekrytointiin, työnantajakuvaan sekä kehitysideoihin. Kyselyyn vastasi 111 kohdeyrityksen työntekijää, jolloin vastausprosentiksi muodostui 30%.
Tutkimuksen tulokset kertoivat, että kohdeyrityksen rekrytointiprosessi ja työnantajakuva olivat hyvällä tasolla. Vastaajat olivat tyytyväisiä rekrytoinnin toimintaan ja nopeuteen sekä yrityksen tuottamaan palveluun. Kehitettävinä osa-alueina tutkimuksen perusteella ehdotetaan kohdeyrityksen ulkoista työnantajakuvan markkinointia ja tunnettuuden nostamista korkeammalle tasolle.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskeisimpinä käsitteinä ovat henkilöstöpalveluala, rekrytointi ja sen tuottama lisäarvo yritykselle sekä työnantajakuva. Teoriaosuudessa on hyödynnetty sekä painettuja että sähköisiä lähteitä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, jossa tutkimustuloksia esitellään erilaisien kuvioiden avulla. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella yrityksen työntekijöille, jotka saivat palkkaa tammikuussa 2017. Kysely toteutettiin Webropol -kyselytyökalun avulla, ja tulosten analysoinnissa käytettiin apuna Webropolin Text Mining -työkalua. Tutkimuksessa haluttiin saada vastaajilta mahdollisimman luotettavia vastauksia, joten pääosa kysymyksistä oli avoimia kysymyksiä. Kysymykset liittyivät rekrytointiin, työnantajakuvaan sekä kehitysideoihin. Kyselyyn vastasi 111 kohdeyrityksen työntekijää, jolloin vastausprosentiksi muodostui 30%.
Tutkimuksen tulokset kertoivat, että kohdeyrityksen rekrytointiprosessi ja työnantajakuva olivat hyvällä tasolla. Vastaajat olivat tyytyväisiä rekrytoinnin toimintaan ja nopeuteen sekä yrityksen tuottamaan palveluun. Kehitettävinä osa-alueina tutkimuksen perusteella ehdotetaan kohdeyrityksen ulkoista työnantajakuvan markkinointia ja tunnettuuden nostamista korkeammalle tasolle.