Hyvinvointilomapaketin muodostaminen perheille Hotelli Nuuksiossa
Hännikäinen, Meiju (2017)
Hännikäinen, Meiju
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710544
Tiivistelmä
Hyvinvoinnista on muodostunut 2000-luvulla vahva trendi. Ilmiö näkyy hyvinvointimatkailun maailmanlaajuisena kasvuna, jossa painotetaan trendin mukaisesti fyysisten elementtien lisäksi henkisiä elementtejä. Visit Finlandin lanseerama FinRelax-kasvuohjelma tähtää Suomen hyvinvointimatkailun kehittämiseen keskittyen Suomen luonnosta ja kulttuurista ammennettaviin hyvinvoinnin lähteisiin.
FinRelaxin kautta löydetty toimeksiantaja, Hotelli Nuuksio, sijaitsee Nuuksion kansallispuiston kupeessa Siikajärven rannalla. Tehtävänantona on ideoida liiketoiminnassaan kokousmatkailua painottavalle hotellille hyvinvointilomapaketti perheille. Suunnittelun taustalla huomioidaan FinRelaxin arvomaailma, johon liitetään elämystalouden teoriaa valitun kohderyhmän kiinnostuksen lisäämiseksi. Työprosessissa seurataan palvelumuotoilun vaiheita ja metodeja.
Työssä keskitytään ensin laajalti ymmärryksen kehittämiseen, mistä edetään ideointivaiheen kautta mallinnusvaiheeseen. Teoreettisessa viitekehyksessä aihetta pohjustetaan hyvinvointimatkailun määritelmien avaamisella, historialla ja nykytilanteella sekä FinRelax-ohjelman esittelyllä. Teoriaosuuksina käsitellään elämyksellisyys sekä palvelumuotoilu ja sen alateemat: palveluprosessi ja -polku, asiakasymmärrys ja arvonmuodostus. Osiossa selvitetään myös Nuuksion alueen palvelut sekä Hotelli Nuuksion ja Espoon matkailijaprofiilit.
Havainnointi, asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa käydyt keskustelut sekä asiakasnäkökulman selvittäminen lisäävät ymmärrystä kohderyhmän tarpeista ja toiveista. Tuloksena kehitetään hotellin toimintaa ja ympäristöä sekä lomapakettia lapsia huomioivampaan suuntaan. Aikuisten tarpeet ymmärtäen pakettiin yhdistetään tiivistä ja kiireetöntä yhdessäoloa. Benchmarking toteutettiin internetsivujen välityksellä kohdistuen hyvinvointipalveluita tarjoaviin majoitusyrityksiin. Benchmarking-menetelmän tarkoituksena on hakea idearikkautta suunnitteluvaiheeseen.
Suunnittelun tuloksena syntyi salaperäinen lasten hahmo, jonka kanssa voi kommunikoida, metsään kehitettävä leikkipaikka sekä suunnitelma aktiivisuutta ja passiivista hemmottelua sisältävälle lomapaketille. Loman harmonia koostuu kaikissa kolmessa ideassa toteutettavasta tarinallisuuden teemasta.
Lopuksi analysoidaan tietoperustaa, tutkimustyön luotettavuutta ja tuotosten hyödynnettävyyttä. Tuotosta verrataan tavoitteeseen ja Nuuksiosta saatuihin palautteisiin sekä pohditaan jatkokehitystä. Myös oma oppiminen ja työprosessi ovat tarkastelun alla.
FinRelaxin kautta löydetty toimeksiantaja, Hotelli Nuuksio, sijaitsee Nuuksion kansallispuiston kupeessa Siikajärven rannalla. Tehtävänantona on ideoida liiketoiminnassaan kokousmatkailua painottavalle hotellille hyvinvointilomapaketti perheille. Suunnittelun taustalla huomioidaan FinRelaxin arvomaailma, johon liitetään elämystalouden teoriaa valitun kohderyhmän kiinnostuksen lisäämiseksi. Työprosessissa seurataan palvelumuotoilun vaiheita ja metodeja.
Työssä keskitytään ensin laajalti ymmärryksen kehittämiseen, mistä edetään ideointivaiheen kautta mallinnusvaiheeseen. Teoreettisessa viitekehyksessä aihetta pohjustetaan hyvinvointimatkailun määritelmien avaamisella, historialla ja nykytilanteella sekä FinRelax-ohjelman esittelyllä. Teoriaosuuksina käsitellään elämyksellisyys sekä palvelumuotoilu ja sen alateemat: palveluprosessi ja -polku, asiakasymmärrys ja arvonmuodostus. Osiossa selvitetään myös Nuuksion alueen palvelut sekä Hotelli Nuuksion ja Espoon matkailijaprofiilit.
Havainnointi, asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa käydyt keskustelut sekä asiakasnäkökulman selvittäminen lisäävät ymmärrystä kohderyhmän tarpeista ja toiveista. Tuloksena kehitetään hotellin toimintaa ja ympäristöä sekä lomapakettia lapsia huomioivampaan suuntaan. Aikuisten tarpeet ymmärtäen pakettiin yhdistetään tiivistä ja kiireetöntä yhdessäoloa. Benchmarking toteutettiin internetsivujen välityksellä kohdistuen hyvinvointipalveluita tarjoaviin majoitusyrityksiin. Benchmarking-menetelmän tarkoituksena on hakea idearikkautta suunnitteluvaiheeseen.
Suunnittelun tuloksena syntyi salaperäinen lasten hahmo, jonka kanssa voi kommunikoida, metsään kehitettävä leikkipaikka sekä suunnitelma aktiivisuutta ja passiivista hemmottelua sisältävälle lomapaketille. Loman harmonia koostuu kaikissa kolmessa ideassa toteutettavasta tarinallisuuden teemasta.
Lopuksi analysoidaan tietoperustaa, tutkimustyön luotettavuutta ja tuotosten hyödynnettävyyttä. Tuotosta verrataan tavoitteeseen ja Nuuksiosta saatuihin palautteisiin sekä pohditaan jatkokehitystä. Myös oma oppiminen ja työprosessi ovat tarkastelun alla.