Helsinki-päivän konsertin markkinointi sosiaalisen median avulla
Vasara, Waltteri (2017)
Vasara, Waltteri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410172
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia Helsinki-päivän konserttitapahtumalle markkinoinnin kehittämissuunnitelma sosiaalisen median avulla. Suunnitelmassa etsittiin kehittämistoimenpiteitä siihen, kuinka konserttitapahtuman näkyvyyttä kyettäisiin tehostamaan eri sosiaalisen median kanavilla. Suunnitelma toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön periaatteiden mukaisesti.
Sosiaalisen median käyttö on muodostunut ihmisille arkipäiväiseksi toiminnaksi. Tämän johdosta sen arvo nykypäivän digitaalisessa markkinoinnissa on kasvanut merkittäväksi. Sosiaalisen median hyöty on myös koko ajan enemmän tunnistettu erilaisten tapahtumien ja tilaisuuksien markkinoimisessa. Tapahtumissa sosiaalisen median rooli on korostunut lisäksi erilaisessa viestinnässä sekä informaation jakamisessa.
Kehittämissuunnitelmaa työstäessä ilmeni, että konserttitapahtuman sosiaalisen median markkinointia voidaan olennaisesti tehostaa. Erityistä kehittämistarvetta tutkimustyön perusteella on somemarkkinoinnin sisällöntuotannon suunnitelmallisuudessa, markkinointiaktiivisuudessa sekä kanavakohtaisessa sisällöntuottamisessa.
Opinnäytetyö käsittelee teoriaosuudessaan laajalti niin markkinointia kuin myös sosiaalista mediaa. Ennen kaikkea markkinoinnin ja sosiaalisen median merkitystä avataan myös tapahtumatoiminnan sekä tapahtumajärjestämisen näkökulmasta. Teoriaosuuden jälkeen tullaan itse suunnitelman laatimisen osioon, jonka päätteeksi on suoritettu kehittämistoimenpiteisiin liittyvä yhteenveto sekä tapahtuman sosiaalisen median markkinointiin liittyvä SWOT-analyysi.
Sosiaalisen median käyttö on muodostunut ihmisille arkipäiväiseksi toiminnaksi. Tämän johdosta sen arvo nykypäivän digitaalisessa markkinoinnissa on kasvanut merkittäväksi. Sosiaalisen median hyöty on myös koko ajan enemmän tunnistettu erilaisten tapahtumien ja tilaisuuksien markkinoimisessa. Tapahtumissa sosiaalisen median rooli on korostunut lisäksi erilaisessa viestinnässä sekä informaation jakamisessa.
Kehittämissuunnitelmaa työstäessä ilmeni, että konserttitapahtuman sosiaalisen median markkinointia voidaan olennaisesti tehostaa. Erityistä kehittämistarvetta tutkimustyön perusteella on somemarkkinoinnin sisällöntuotannon suunnitelmallisuudessa, markkinointiaktiivisuudessa sekä kanavakohtaisessa sisällöntuottamisessa.
Opinnäytetyö käsittelee teoriaosuudessaan laajalti niin markkinointia kuin myös sosiaalista mediaa. Ennen kaikkea markkinoinnin ja sosiaalisen median merkitystä avataan myös tapahtumatoiminnan sekä tapahtumajärjestämisen näkökulmasta. Teoriaosuuden jälkeen tullaan itse suunnitelman laatimisen osioon, jonka päätteeksi on suoritettu kehittämistoimenpiteisiin liittyvä yhteenveto sekä tapahtuman sosiaalisen median markkinointiin liittyvä SWOT-analyysi.