Varhaiskasvatuksen laatu huoltajien näkökulmasta Virtain kaupungissa
Sammatti, Miira (2017)
Lataukset:
Sammatti, Miira
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810668
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen laatua huoltajien näkökulmasta Virtain kaupungissa.
Opinnäytetyöni teoriapohjana käytin professori Eeva Hujalan määrittämiä laatutekijöitä, joita tarkastelemalla voidaan arvioida varhaiskasvatuksen laatua. Laatutekijöitä ovat puitetekijät, välilliset tekijät sekä prosessi- ja vaikuttavuustekijät. Jokainen laatutekijä sisältää eri osa-alueita, joita ovat esimerkiksi lapsiryhmän koostumus, yhteistyö, perushoito ja lapsen viihtyminen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyöni tutkimusosaa varten toteutin asiakastyytyväisyyskyselyn, johon huoltajat vastasivat. Asiakastyytyväisyyskyselyyn saivat halutessaan vastata kaikki Virroilla varhaiskasvatuksen piirissä olevien lasten huoltajat. Asiakastyytyväisyyskysely sisälsi 12 taustakysymystä, 52 väittämää liittyen Eeva Hujalan määrittämiin laatutekijöihin sekä vapaa sana-kohdan, jossa vastaajilla oli mahdollisuus antaa palautetta varhaiskasvatukseen liittyen. Vastaaminen tapahtui joko sähköisesti Webropol – kyselytyökalun kautta tai vastaamalla paperiseen lomakkeeseen. Lähetin linkin kyselyyn 174:lle huoltajalle ja lisäksi muutama huoltaja toivoi lomakkeesta paperista versiota. Vastauksia kertyi yhteensä 119. Kyselyn toteutuksen aikaan kaikissa päivähoitoyksiköissä ja perhepäivähoidossa oli yhteensä 268 lasta, joten kyselyn vastausprosentiksi muodostui 44.
Tulokseksi saatiin, että huoltajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä lastensa saa-maan varhaiskasvatukseen Virtain kaupungissa. Huoltajat olivat tyytyväisimpiä lapsen saamaan perushoitoon, lapsiryhmän koostumukseen, lapsen viihtymiseen päivähoidossa sekä lasten keskinäiseen vuorovaikutukseen. Jokainen päivähoitoyksikkö sai tuloksista oman yksikkökohtaisen raportin, joista saa parhaiten selville mitkä asiat yksikössä toimivat ja mitkä asiat vaativat kehittämistä. Tässä opinnäytetyössä käsittelin tuloksia kuitenkin yleisellä tasolla.
Opinnäytetyöni teoriapohjana käytin professori Eeva Hujalan määrittämiä laatutekijöitä, joita tarkastelemalla voidaan arvioida varhaiskasvatuksen laatua. Laatutekijöitä ovat puitetekijät, välilliset tekijät sekä prosessi- ja vaikuttavuustekijät. Jokainen laatutekijä sisältää eri osa-alueita, joita ovat esimerkiksi lapsiryhmän koostumus, yhteistyö, perushoito ja lapsen viihtyminen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyöni tutkimusosaa varten toteutin asiakastyytyväisyyskyselyn, johon huoltajat vastasivat. Asiakastyytyväisyyskyselyyn saivat halutessaan vastata kaikki Virroilla varhaiskasvatuksen piirissä olevien lasten huoltajat. Asiakastyytyväisyyskysely sisälsi 12 taustakysymystä, 52 väittämää liittyen Eeva Hujalan määrittämiin laatutekijöihin sekä vapaa sana-kohdan, jossa vastaajilla oli mahdollisuus antaa palautetta varhaiskasvatukseen liittyen. Vastaaminen tapahtui joko sähköisesti Webropol – kyselytyökalun kautta tai vastaamalla paperiseen lomakkeeseen. Lähetin linkin kyselyyn 174:lle huoltajalle ja lisäksi muutama huoltaja toivoi lomakkeesta paperista versiota. Vastauksia kertyi yhteensä 119. Kyselyn toteutuksen aikaan kaikissa päivähoitoyksiköissä ja perhepäivähoidossa oli yhteensä 268 lasta, joten kyselyn vastausprosentiksi muodostui 44.
Tulokseksi saatiin, että huoltajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä lastensa saa-maan varhaiskasvatukseen Virtain kaupungissa. Huoltajat olivat tyytyväisimpiä lapsen saamaan perushoitoon, lapsiryhmän koostumukseen, lapsen viihtymiseen päivähoidossa sekä lasten keskinäiseen vuorovaikutukseen. Jokainen päivähoitoyksikkö sai tuloksista oman yksikkökohtaisen raportin, joista saa parhaiten selville mitkä asiat yksikössä toimivat ja mitkä asiat vaativat kehittämistä. Tässä opinnäytetyössä käsittelin tuloksia kuitenkin yleisellä tasolla.