Kiinteistöpalveluyrityksen toiminnan kehittäminen
Jussila, Pasi (2017)
Jussila, Pasi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510281
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa monialaisen yhtiön sisäisen yhteistyön nykytila sekä ongelmakohdat tulevaisuuden kehitystä ajatellen. Työn tavoitteena oli luoda ohjeellinen raportti parannusehdotuksineen eri työtehtävät huomioiden.
Työssä haastateltiin eri työtehtävissä työskenteleviä henkilöitä, jokaiselta viideltä osastolta työnjohtoa sekä neljää työntekijää. Haastattelut suoritettiin pääsääntöisesti käyttäen laadittua kyselylomaketta mutta täydentävinä tiedonhankintakeinoina käytettiin suullisia- sekä sähköpostihaastatteluja.
Haastatteluiden perusteella luotiin yhteenveto nykypäivänä käytössä olevista yhteistoiminnan muodoista sekä synergiaa kehittävistä asioista. Synergiaa hyödyntäen tilaajana toimivalla Lännen Palveluyhtiöt Oy:lla on mahdollisuus saavuttaa sekä taloudellisia että henkilöstöllisiä hyötyjä välittömästi sekä pitkällä aikavälillä tarkasteltuna.
Työssä esitellään laskentaesimerkki, jonka avulla voidaan hahmottaa synergialla saavutettavat edut. Tarkastelussa on myös toteutuneita esimerkkitapauksia joissa hyödynnetään useamman osaston resursseja.
Työssä perehdyttiin kirjallisuuden pohjalta ihmisten organisaatiokäyttäytymiseen yhtenä synergiaan vaikuttavana tekijänä. Tarkastelussa oli myös yhteistoimintavastuut eri työntekijöiden näkökulmista.
Työssä haastateltiin eri työtehtävissä työskenteleviä henkilöitä, jokaiselta viideltä osastolta työnjohtoa sekä neljää työntekijää. Haastattelut suoritettiin pääsääntöisesti käyttäen laadittua kyselylomaketta mutta täydentävinä tiedonhankintakeinoina käytettiin suullisia- sekä sähköpostihaastatteluja.
Haastatteluiden perusteella luotiin yhteenveto nykypäivänä käytössä olevista yhteistoiminnan muodoista sekä synergiaa kehittävistä asioista. Synergiaa hyödyntäen tilaajana toimivalla Lännen Palveluyhtiöt Oy:lla on mahdollisuus saavuttaa sekä taloudellisia että henkilöstöllisiä hyötyjä välittömästi sekä pitkällä aikavälillä tarkasteltuna.
Työssä esitellään laskentaesimerkki, jonka avulla voidaan hahmottaa synergialla saavutettavat edut. Tarkastelussa on myös toteutuneita esimerkkitapauksia joissa hyödynnetään useamman osaston resursseja.
Työssä perehdyttiin kirjallisuuden pohjalta ihmisten organisaatiokäyttäytymiseen yhtenä synergiaan vaikuttavana tekijänä. Tarkastelussa oli myös yhteistoimintavastuut eri työntekijöiden näkökulmista.