Logistiikka öljyntorjunta-alueen rannikolla
Hirvilammi, Tuomas (2017)
Hirvilammi, Tuomas
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510275
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää Satakunnan pelastuslaitoksen öljyntorjunnan jo olemassa olevia toimintamalleja ja öljyntorjunnan logistiikan operatiivista suunnittelua. Tutkimus jaettiin useampaan alatavoitteeseen, joita lähdettiin kehittämään.
Tutkimus oli osa Satakunnan pelastuslaitoksen syksyn 2017 öljyntorjunnan kehittämishanketta. Hankkeessa tullaan kehittämään öljyntorjuntasuunnitelmaa, sillä sen ei katsottu olevan riittävän seikkaperäinen.
Tutkimustyötä tehtiin useilla eri tavoilla. Soveltuvia rajoituspuomien laskupaikkoja etsittiin ja tarkastettiin fyysisesti paikan päällä, muita kuin viranomaistoimijoita haastateltiin ja lähdemateriaalin avulla tutkittiin öljyjätteen logistista ketjua.
Tämän opinnäytetyön tuloksena Satakunnan pelastuslaitokselle syntyi syvempi käsitys öljyntorjunnan logistiikan järjestelyistä ja valmiuksista. Rajoituspuomeille löydettiin optimaaliset paikat, joista ne ovat helposti laskettavissa veteen. Vapaaehtoisten ja muiden avustavien toimijoiden resursseja saatiin kartoitettua ja kerättyä yksiin kansiin. Tilannekuvajärjestelmä Borikseen saatiin päivitettyä Satakunnan luonnonsuojelu- ja pohjavesialueet. Tutkimuksen tuloksena Satakunnan pelastuslaitos tietää, miten toimia öljyjätteen kanssa, kun se ollaan kerätty vedestä talteen.
Tutkimus oli osa Satakunnan pelastuslaitoksen syksyn 2017 öljyntorjunnan kehittämishanketta. Hankkeessa tullaan kehittämään öljyntorjuntasuunnitelmaa, sillä sen ei katsottu olevan riittävän seikkaperäinen.
Tutkimustyötä tehtiin useilla eri tavoilla. Soveltuvia rajoituspuomien laskupaikkoja etsittiin ja tarkastettiin fyysisesti paikan päällä, muita kuin viranomaistoimijoita haastateltiin ja lähdemateriaalin avulla tutkittiin öljyjätteen logistista ketjua.
Tämän opinnäytetyön tuloksena Satakunnan pelastuslaitokselle syntyi syvempi käsitys öljyntorjunnan logistiikan järjestelyistä ja valmiuksista. Rajoituspuomeille löydettiin optimaaliset paikat, joista ne ovat helposti laskettavissa veteen. Vapaaehtoisten ja muiden avustavien toimijoiden resursseja saatiin kartoitettua ja kerättyä yksiin kansiin. Tilannekuvajärjestelmä Borikseen saatiin päivitettyä Satakunnan luonnonsuojelu- ja pohjavesialueet. Tutkimuksen tuloksena Satakunnan pelastuslaitos tietää, miten toimia öljyjätteen kanssa, kun se ollaan kerätty vedestä talteen.