Liiketoimintamalli yrityshautomoon
Koponen, Lauri; Koskinen, Iivo (2017)
Koponen, Lauri
Koskinen, Iivo
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910954
Tiivistelmä
Toimeksiantomme oli liiketoimintamallin luominen kauppakeskus Matkukseen. Toimimme suunnitteluryhmän jäseninä, jossa käsittelimme yritysten hankintaa Matkukseen ja osaksi tätä syntyi yrityshautomon suunnittelu. Aihe kiinnosti meitä, joten aiheen valinta tuli ikään kuin luonnostaan. Käytämme liiketoimintamallin luonnin teoriapohjana Osterwalderin Business Model Canvasia (Osterwalder & Pigneur 2010). Osa käyttämistämme lähteistä ovat luottamuksellisia sekä suunnitteluryhmän kanssa tuotettua aineistoa. Suunnitteluryhmään kuuluivat meidän lisäksi SAKKY, Kuopion uusyrityskeskus, Savonia sekä Matkus.
Esittelemme työn aluksi käyttämämme liiketoimintamallityökalun sekä yleistä teoriaa koskien yrityshautomoa. Teoriaosuus sisältää keskeistä käsitteistöä koskien liiketoimintamallin luomista. Teoriaosuuden jälkeen esittelemme luomamme liiketoimintamallit, jonka jälkeen kerromme käyttämistämme tutkimusmenetelmistä. Työn loppuosassa suoritamme liiketoimintamallien vertailun sekä pohdintaa.
Päädyimme luomaan kaksi toisistaan poikkeavaa liiketoimintamallia yrityshautomolle. Showroom on monipuolinen tilaratkaisu, joka sijaitsee kauppakeskuksen vilkkaan pääkäytävän varrella. Tilassa on sekä työskentely-, että myymälätilaa. Showroom soveltuu erityisesti yrittäjille, joilla on konkreettinen tuote, jota myydä kuluttajille. Workshop sijaitsee kauppakeskuksen takaosassa, jonne ei kauppakeskuksen asiakkailla ole kulkuoikeutta, ellei yrittäjän kanssa ole sovittu tapaamista etukäteen. Tila sopii varsinkin sellaisille yrittäjille, jotka eivät tarvitse erillistä myymälätilaa tuotteiden tai palveluidensa myyntiin. Esimerkiksi mittatilaustöitä tekevät yrittäjät soveltuvat tähän tilaan. Päädyimme näistä kahdesta mallista valitsemaan Showroomin toteutuskelpoisimmaksi vaihtoehdoksi. Showroom on monimuototila, joka soveltuu kirjavammalle yrittäjäjoukolle. Alustavien laskelmien mukaan Showroom on Workshoppia tuottoisampi ratkaisu, jonka katsottiin myös olevan ratkaisevassa asemassa toteutuksen valinnassa.
Esittelemme työn aluksi käyttämämme liiketoimintamallityökalun sekä yleistä teoriaa koskien yrityshautomoa. Teoriaosuus sisältää keskeistä käsitteistöä koskien liiketoimintamallin luomista. Teoriaosuuden jälkeen esittelemme luomamme liiketoimintamallit, jonka jälkeen kerromme käyttämistämme tutkimusmenetelmistä. Työn loppuosassa suoritamme liiketoimintamallien vertailun sekä pohdintaa.
Päädyimme luomaan kaksi toisistaan poikkeavaa liiketoimintamallia yrityshautomolle. Showroom on monipuolinen tilaratkaisu, joka sijaitsee kauppakeskuksen vilkkaan pääkäytävän varrella. Tilassa on sekä työskentely-, että myymälätilaa. Showroom soveltuu erityisesti yrittäjille, joilla on konkreettinen tuote, jota myydä kuluttajille. Workshop sijaitsee kauppakeskuksen takaosassa, jonne ei kauppakeskuksen asiakkailla ole kulkuoikeutta, ellei yrittäjän kanssa ole sovittu tapaamista etukäteen. Tila sopii varsinkin sellaisille yrittäjille, jotka eivät tarvitse erillistä myymälätilaa tuotteiden tai palveluidensa myyntiin. Esimerkiksi mittatilaustöitä tekevät yrittäjät soveltuvat tähän tilaan. Päädyimme näistä kahdesta mallista valitsemaan Showroomin toteutuskelpoisimmaksi vaihtoehdoksi. Showroom on monimuototila, joka soveltuu kirjavammalle yrittäjäjoukolle. Alustavien laskelmien mukaan Showroom on Workshoppia tuottoisampi ratkaisu, jonka katsottiin myös olevan ratkaisevassa asemassa toteutuksen valinnassa.