Asiakaslähtöisen toiminnan kehittäminen prosessimallinnuksen avulla lastenreumapoliklinikalle
Koljonen, Tiina (2017)
Koljonen, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910843
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän lastenreumapoliklinikalle. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää lastenreumapoliklinikan toimintaa asiakaslähtöisemmäksi ja selkeämmäksi toiminnaksi Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymässä. Tavoitteena oli luoda asiakaslähtöinen toimintamalli prosessimallinnuksen avulla lastenreumapoliklinikalle.
Kehittämishanke toteutettiin tiimityönä prosessimallinuksen avulla ja työstettiin IMS-toiminnankuvausjärjestelmään.
Prosessimallinnus koostui useista erillisistä työpajoista, jolloin prosessin kulkua kuvattiin ja kirjattiin ylös. Prosessin eri vaiheissa asiakaslähtöinen näkökulma oli jatkuvasti esillä ja ajatuksena oli kuvata asiakkaalle tapahtuvaa toimintaa lastenreumapoliklinikalla. Prosessikuvaus alkoi lastenreumapoliklinikan perustietojen keräämisellä, jonka jälkeen asiakkaalle tapahtuvaa toimintaa kuvattiin selityslehdelle vaiheittain ja piirrettiin graafinen prosessikartta. Kuvauksessa käytettiin JHS 152 prosessien kuvaamisen ohjetta.
Kehittämishanke perustuu Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän strategian mukaiseen tavoitteeseen edistää terveyspalveluita asiakaslähtöisemmiksi ja näkyvimmiksi. Hankkeen taustalla vaikuttaa myös sosiaali- ja terveyspalveluiden valtakunnallinen uudistus yhdistää terveyspalvelut asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi, jolla tuetaan terveydenhuollon asiakkaiden omatoimisuutta sekä tietojen yhteiskäyttöä. Sosiaali- ja terveysministeriön kärkihankkeella halutaan nostaa asiakas keskiöön sekä saada toimintaprosessit uudistumaan.
Kehittämishanke toteutettiin tiimityönä prosessimallinuksen avulla ja työstettiin IMS-toiminnankuvausjärjestelmään.
Prosessimallinnus koostui useista erillisistä työpajoista, jolloin prosessin kulkua kuvattiin ja kirjattiin ylös. Prosessin eri vaiheissa asiakaslähtöinen näkökulma oli jatkuvasti esillä ja ajatuksena oli kuvata asiakkaalle tapahtuvaa toimintaa lastenreumapoliklinikalla. Prosessikuvaus alkoi lastenreumapoliklinikan perustietojen keräämisellä, jonka jälkeen asiakkaalle tapahtuvaa toimintaa kuvattiin selityslehdelle vaiheittain ja piirrettiin graafinen prosessikartta. Kuvauksessa käytettiin JHS 152 prosessien kuvaamisen ohjetta.
Kehittämishanke perustuu Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän strategian mukaiseen tavoitteeseen edistää terveyspalveluita asiakaslähtöisemmiksi ja näkyvimmiksi. Hankkeen taustalla vaikuttaa myös sosiaali- ja terveyspalveluiden valtakunnallinen uudistus yhdistää terveyspalvelut asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi, jolla tuetaan terveydenhuollon asiakkaiden omatoimisuutta sekä tietojen yhteiskäyttöä. Sosiaali- ja terveysministeriön kärkihankkeella halutaan nostaa asiakas keskiöön sekä saada toimintaprosessit uudistumaan.