Tutustuminen elektroakustiseen musiikkiin
Linnovaara, Suvi (2017)
Linnovaara, Suvi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910799
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee elektroakustisen musiikin historiaa Keski-Euroopassa. Kiinnostuin aiheesta, kun opiskelin saksofoninsoittoa vuosien 2013–2015 aikana Saint-Maur-des-Fossés’n konservatoriossa Pariisissa. Saksofoniopettajani Nicolas Prost tutustutti minut elektroakustiseen saksofoniohjelmistoon. Elektroakustisten saksofoniteosten harjoittelu ja esittäminen olivat saksofoniluokallamme luonnollinen osa muuta harjoiteltua repertuaaria.
Kirjallisen raporttini tavoite on tiivistää karkeasti yhteen elektroakustisen musiikin historian pääpiirteet. Keskityn työssäni tärkeimpiin keksintöihin, jotka edesauttoivat tyylilajin syntyä, ja pioneereihin, jotka näiden keksintöjen avulla työskentelivät, ja joiden avulla he löysivät uusia musiikillisen ilmaisun keinoja.
Työni tarkoitus on melko henkilökohtainen; olen erittäin inspiroitunut esittämään ja säveltämään itse elektroakustista musiikkia, ja sen historian tutkiminen syventää ymmärrystäni pioneerien motiiveista ja sävellysmenetelmistä. Materiaalina käytin kirjallisuutta ja verkkolähteitä sekä omia kokemuksiani ammattiopintojeni varrelta. Opinnäytetyökonserttini kappaleet valitsin mieltymyksieni mukaan jo harjoitellusta ohjelmistostani.
Elektroakustinen musiikki oli alkuaan lähinnä insinöörien erilaisia kokeiluja musiikillisiin käyttötarkoituksiin kehitellyillä laitteilla. Ensimmäisiä näistä musiikin konventioita rikkovista instrumenteista patentoitiin jo 1800-luvulla, mutta varsinkin toisen maailmansodan teknologinen kehitys sekä avoimempi kulttuuri-ilmapiiri edistivät elektroniseen musiikkiin suopeampaa suhtautumista. Erilaiset akatemiat ja instituutiot perustivat tutkimusta varten studioita, joiden laboratorionomaisissa oloissa säveltäjät tekivät musiikillisia kokeilujaan. Tunnetuimpia näistä ovat Pariisin ja Kölnin kahden toisistaan vahvasti poikkeavien koulukuntien studiot. (Holmes 2008, 12, 42; Manning 1985, 19.)
Elektroakustinen musiikki koko länsimaisen taidemusiikin historiassa on tyylilajina varsin nuori ja se on jatkuvassa kehityksen tilassa. Kehitykseen olennaisimmin vaikuttaa teknologiset innovaatiot sekä poikkitaiteellisuus että -tieteellisyys.
Kirjallisen raporttini tavoite on tiivistää karkeasti yhteen elektroakustisen musiikin historian pääpiirteet. Keskityn työssäni tärkeimpiin keksintöihin, jotka edesauttoivat tyylilajin syntyä, ja pioneereihin, jotka näiden keksintöjen avulla työskentelivät, ja joiden avulla he löysivät uusia musiikillisen ilmaisun keinoja.
Työni tarkoitus on melko henkilökohtainen; olen erittäin inspiroitunut esittämään ja säveltämään itse elektroakustista musiikkia, ja sen historian tutkiminen syventää ymmärrystäni pioneerien motiiveista ja sävellysmenetelmistä. Materiaalina käytin kirjallisuutta ja verkkolähteitä sekä omia kokemuksiani ammattiopintojeni varrelta. Opinnäytetyökonserttini kappaleet valitsin mieltymyksieni mukaan jo harjoitellusta ohjelmistostani.
Elektroakustinen musiikki oli alkuaan lähinnä insinöörien erilaisia kokeiluja musiikillisiin käyttötarkoituksiin kehitellyillä laitteilla. Ensimmäisiä näistä musiikin konventioita rikkovista instrumenteista patentoitiin jo 1800-luvulla, mutta varsinkin toisen maailmansodan teknologinen kehitys sekä avoimempi kulttuuri-ilmapiiri edistivät elektroniseen musiikkiin suopeampaa suhtautumista. Erilaiset akatemiat ja instituutiot perustivat tutkimusta varten studioita, joiden laboratorionomaisissa oloissa säveltäjät tekivät musiikillisia kokeilujaan. Tunnetuimpia näistä ovat Pariisin ja Kölnin kahden toisistaan vahvasti poikkeavien koulukuntien studiot. (Holmes 2008, 12, 42; Manning 1985, 19.)
Elektroakustinen musiikki koko länsimaisen taidemusiikin historiassa on tyylilajina varsin nuori ja se on jatkuvassa kehityksen tilassa. Kehitykseen olennaisimmin vaikuttaa teknologiset innovaatiot sekä poikkitaiteellisuus että -tieteellisyys.