Viral marketing and content forwarding on social media : Outlining the key elements behind successful viral content creation
Hirvijärvi, Fanny (2017)
Hirvijärvi, Fanny
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910782
Tiivistelmä
This Bachelor’s thesis examines the topic of viral marketing by focusing on viral content creation. The main point of the thesis is to find out how to create content that go viral and to outline what key elements affect the forwarding of viral content on social media. The literature review presents a brief background to viral marketing, viral content crea-tion and how social media is utilized when conducting viral marketing. The research method of the thesis is a quantitative study, collected and analyzed by the author. The results of the quantitative study and the literature review are combined in the discussion part in order to answer the three research questions of the thesis. The results show that consumers’ forward messages in order to achieve social recognition, fulfill their emo-tional needs, share valuable, educational or relatable information, personally gain from sharing information or to express their opinions and thoughts about a certain topic. The research concludes that marketers need to carefully outline the key elements in order to create viral content for viral marketing campaigns on social media. These key elements are found to be: triggers and incentives, an emotional component and shareability. Detta slutarbete handlar om viral marknadsföring och fokuserar på skapandet av viralt innehåll. Huvudpunkten för slutarbete är hur man skapar viralt innehåll och vilka nyck-el-element påverkar på hur viralt innehåll sprids på sociala medier. Litteraturöversikten framställer kortfattat bakgrunden till viral marknadsföring, skapandet av viralt innehåll och hur sociala medier används när man driver viral marknadsföring. En kvantitativ studie i form av en elektronisk frågeformulär användes, samlades och analyserades av författaren. Resultaten av den kvantitativa studien samt litteraturöversikten kombine-rades så att de svarade på de tre forskningsfrågorna slutarbetet presenterade. Resulta-ten påvisar att konsumenter sprider innehåll på sociala medier för att uppnå socialt er-kännande, uppfylla sina känslomässiga behov, dela med sig endera värdefullt, ut-bildande eller relaterande information, uppnå personlig nytta eller för att uttrycka sina åsikter och tankar. Slutresultaten av studien indikerar att marknadsförare måste nog-grant planlägga hurdana nyckel-element de väljer då de skapar viralt innehåll till deras virala marknadsföringskampanjer. Dessa nyckel-elementet konstaterades vara: Av-tryckare och motiv, känslomässig komponent innehållets delbarhet.