Ongelmaratkaisuprosessin parantaminen laadunhallintaa kehittämällä
Lehtimäki, Antti (2017)
Lehtimäki, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910923
Tiivistelmä
Tässä kehityshankkeessa tarkasteltiin kohdeorganisaation ongelmanratkaisuprosessia ja virheen korjaamiseksi tehtävien toimenpiteiden toimivuutta sekä tutkittiin mitkä asiat vaikuttavat ongelmanratkaisuprosessin läpimenoon. Kehityshankkeeseen kuului olennaisena osan uuden laadunhallintatyökalun kehitys ja käyttöönotto. Työssä tutkittiin laadunhallintatyökalun vaikutusta ongelmanratkaisuprosessin onnistumiseen.
Kehityshanke aloitettiin nykytilan tutkimuksella. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin lomakekyselynä, sekä tarkentavina teemahaastatteluina. Näiden tulosten perusteella lähdettiin kehittämään toimeksiantajalle uutta laadunhallintasovellusta. Työn lopuksi kyselytutkimus uusittiin ja tuloksia verrattiin aikaisemman kyselytutkimuksen tuloksiin.
Teoreettisena viitekehyksenä tässä kehityshankkeessa toimi ISO 9001: 2015 ja sen vaatimukset laatujärjestelmästä sekä ongelmanratkaisun teoriaa. Teoreettisen viitekehyksen perusteella voidaan päätellä, että toimeksiantajan tulee käyttää systemaattista ongelmanratkaisumenetelmiä, jotta se voi saavuttaa visionsa mukaisen nollavirhetason.
Tutkimuksen tuloksena toimeksiantajalle kehitettiin ja käyttöönotettiin uusi laadunhallintajärjestelmä, joka kerää vikadataa analysoitavaksi sekä ohjaa ongelmanratkaisutoimintaa läpinäkyvästi. Tutkimuksen tulosten analysoinnin apuna käytettiin uutta toimintamallia suhteessa nykytilaan vertailevia mittareita sekä käyttäjätyytyväisyyskyselyä, joka lähetettiin laadunhallintasovelluksen käyttäjille. Kaiken kaikkiaan kehitystehtävän tärkein tehtävä oli uuden ohjelman ja toimintamallin kokeileminen ja kyseisen työskentelytavan vakiinnuttaminen, siinä missä varsinainen laadunparannus tapahtuu pidemmällä aikajänteellä osana jatkuvan kehittämisen prosessia.
Kehityshanke aloitettiin nykytilan tutkimuksella. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin lomakekyselynä, sekä tarkentavina teemahaastatteluina. Näiden tulosten perusteella lähdettiin kehittämään toimeksiantajalle uutta laadunhallintasovellusta. Työn lopuksi kyselytutkimus uusittiin ja tuloksia verrattiin aikaisemman kyselytutkimuksen tuloksiin.
Teoreettisena viitekehyksenä tässä kehityshankkeessa toimi ISO 9001: 2015 ja sen vaatimukset laatujärjestelmästä sekä ongelmanratkaisun teoriaa. Teoreettisen viitekehyksen perusteella voidaan päätellä, että toimeksiantajan tulee käyttää systemaattista ongelmanratkaisumenetelmiä, jotta se voi saavuttaa visionsa mukaisen nollavirhetason.
Tutkimuksen tuloksena toimeksiantajalle kehitettiin ja käyttöönotettiin uusi laadunhallintajärjestelmä, joka kerää vikadataa analysoitavaksi sekä ohjaa ongelmanratkaisutoimintaa läpinäkyvästi. Tutkimuksen tulosten analysoinnin apuna käytettiin uutta toimintamallia suhteessa nykytilaan vertailevia mittareita sekä käyttäjätyytyväisyyskyselyä, joka lähetettiin laadunhallintasovelluksen käyttäjille. Kaiken kaikkiaan kehitystehtävän tärkein tehtävä oli uuden ohjelman ja toimintamallin kokeileminen ja kyseisen työskentelytavan vakiinnuttaminen, siinä missä varsinainen laadunparannus tapahtuu pidemmällä aikajänteellä osana jatkuvan kehittämisen prosessia.