Cadenza ry kirkkomusiikin opiskelun tukena : Toimintaa vuosina 2007-2017 ja 10-vuotisjuhlakonsertti
Lepistö, Timo; Paimen, Silja-Maria (2017)
Lepistö, Timo
Paimen, Silja-Maria
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011046
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustana oli halu saada kirkkomusiikin opiskelijayhdistys Cadenza ry:n 10-vuotinen historia kirjoitettua talteen. Samalla teimme kyselytutkimuksen siitä, miten Cadenzan yhdistystoiminta on vaikuttanut kirkkomusiikin opiskelijan opintoihin. Kartoitimme sitä, millä tavoin se on ollut tukena opiskelijan ammatillisessa kehityksessä. Tutkimme myös sitä, miten yhdistystoiminta on kehittynyt 10 vuoden aikana. Yhdistyksen juhlavuosi huipentui juhlakonserttiin, joka pidettiin 25.4.2017 Karjasillan kirkossa.
Lähetimme avoimen kyselylomakkeen kaikille Oulun ammattikorkeakoulussa opiskeleville ja jo valmistuneille kirkkomuusikoille. Kysely sisälsi kysymyksiä yhdistyksen hallinnosta, toimintakulttuurista, opintomatkoista ja yhdistyksen tulevaisuudesta. Lisäksi haastattelimme kahta kirkkomusiikin lehtoria lähdeaineistoa varten. Haastattelu perustui opettajien näkökulmaan yhdistyksen vaikutuksesta opiskeluun ja opiskelijoihin. Juhlakonsertin arvioimiseksi tehtiin kysely konserttiin osallistuneille kuorolaisille. Tällä haluttiin nostaa esiin kuorolaisen näkökulma juhlakonserttiprojektista.
Tuloksista selvisi, että Cadenza ry:n toiminta on ollut hyvin paljon opintoja tukevaa. Se toi myös ylimääräistä työtä ja haastetta ajankäytöllisesti ja taidollisesti. Pääosin kuitenkin yhdistyksen toiminta on ollut positiivista ja on rikastuttanut opintojen sisältöä. Opintomatkat ovat olleet pääasiallinen tavoite toiminnassa. Ne ovat olleet myös riittävä palkinto tehdystä työstä yhdistyksen hyväksi. Myös yhdistyksen toiminta hallinnollisella tasolla on ollut normien mukaista. Kehitys on ollut hidasta, mutta sitä on kuitenkin tapahtunut. Yhdistyksen toiminnan laatu on parantunut ja sisältölähtöisen musiikin taso on noussut.
Olemme peilanneet yhdistystoimintaa pedagogisten lähteiden kautta. Esimerkiksi johtaja on kuorolaisille auktoriteetti, vaikka hän seisoo vertaistensa edessä. Myös tällöin syntyy oppilas-opettaja-asetelma. Cadenza ry on siis antanut monenlaisia kokemuksia ja mahdollistanut omien taitojen kehittämisen turvallisessa ympäristössä.
Lähetimme avoimen kyselylomakkeen kaikille Oulun ammattikorkeakoulussa opiskeleville ja jo valmistuneille kirkkomuusikoille. Kysely sisälsi kysymyksiä yhdistyksen hallinnosta, toimintakulttuurista, opintomatkoista ja yhdistyksen tulevaisuudesta. Lisäksi haastattelimme kahta kirkkomusiikin lehtoria lähdeaineistoa varten. Haastattelu perustui opettajien näkökulmaan yhdistyksen vaikutuksesta opiskeluun ja opiskelijoihin. Juhlakonsertin arvioimiseksi tehtiin kysely konserttiin osallistuneille kuorolaisille. Tällä haluttiin nostaa esiin kuorolaisen näkökulma juhlakonserttiprojektista.
Tuloksista selvisi, että Cadenza ry:n toiminta on ollut hyvin paljon opintoja tukevaa. Se toi myös ylimääräistä työtä ja haastetta ajankäytöllisesti ja taidollisesti. Pääosin kuitenkin yhdistyksen toiminta on ollut positiivista ja on rikastuttanut opintojen sisältöä. Opintomatkat ovat olleet pääasiallinen tavoite toiminnassa. Ne ovat olleet myös riittävä palkinto tehdystä työstä yhdistyksen hyväksi. Myös yhdistyksen toiminta hallinnollisella tasolla on ollut normien mukaista. Kehitys on ollut hidasta, mutta sitä on kuitenkin tapahtunut. Yhdistyksen toiminnan laatu on parantunut ja sisältölähtöisen musiikin taso on noussut.
Olemme peilanneet yhdistystoimintaa pedagogisten lähteiden kautta. Esimerkiksi johtaja on kuorolaisille auktoriteetti, vaikka hän seisoo vertaistensa edessä. Myös tällöin syntyy oppilas-opettaja-asetelma. Cadenza ry on siis antanut monenlaisia kokemuksia ja mahdollistanut omien taitojen kehittämisen turvallisessa ympäristössä.