Kom ut alla mina barn- Utevistelsens betydelse för motionen inom småbarnspedagogiken
Hakala, Pauline; Fredriksson, Johanna; Dernjani, Zilihate (2017)
Hakala, Pauline
Fredriksson, Johanna
Dernjani, Zilihate
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910882
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee lasten ulkoilua ja miten ulkoleikkien avulla lapset saavuttavat päivittäisen liikunnan. Olemme tutkineet, miten lapset ulkoilun avulla saavuttaa 1h liikunnan päivässä ja miten se luo osallistumista päivähoidossa. Toteutimme tutkimuksen haastattelemalla kuutta päiväkotia Espoossa ja tekemällä kirjallisuustutkimuksen jossa olemme käyttäneet viisi oleellista artikkelia. Haastatteluihin osallistui päiväkodin esimiehet jotka vastasivat kysymyksiimme päiväkodin toimintaan liittyen. Tutkimuskysymyksemme ovat, mikä hyvä käytäntö tukee ulkoleikkiä päiväkotitoiminnassa Espoossa, miten edistetään osallistumista ulkoiluun ja kuinka suunnitellaan varhaiskasvattajana toimintaa ympäristössä joka tapahtuu ulkona. Meidän teoreettinen viitekehys perustuu liikunnalle, motoriikalle, leikille, ulkoilulle, osallistumiselle ja varhaiskasvatukselle. Ensimmäinen kysymys todisti, että Espoon päiväkodeilla on hyvä käytäntö ajatellen ulkoilua, päiväkodit pyrkivät olemaan ulkona sekä aamupäivällä ja iltapäivällä mutta isoja ajallisia eroja löytyi kuitenkin. Vastaus toiseen kysymykseen todisti, että lapset ovat osallisia, kun he saavat olla itse mukana päättämässä omien mielenkiinnon kohteiden ja oppimisen kannalta sekä että erilaiset pihaleikit ja leikit ylipäätänsä luovat osallistumista lasten joukossa. Vastaus viimeiseen kysymykseen oli, kuinka tärkeää varhaiskasvattajana on että pystyy suunnittelemaan toimintaa niin että sillä on positiivisia vaikutuksia lasten oppimiselle ja kehitykselle sekä että lapsilla on mahdollisuus säännölliseen ulkoiluun säällä kuin säällä.