Tuotepakettien hinnoittelutyökalun kehittäminen : case: Imatra Base Camp
Schemeikka, Silja (2017)
Schemeikka, Silja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910767
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää toimeksiantajalle, Imatra Base Campille, toimiva palvelupakettien hinnoittelutyökalu. Tutkimuksen tavoite perustui toimeksiantajan tarpeeseen liikuntamatkailun ja jääurheilun asiakashankinnan tehostamiselle ja palvelutarjonnan yhteen kokoamiselle.
Opinnäytetyö laadittiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelminä olivat havainnointi sekä teemahaastattelut. Havainnointia toteutti tutkimuksentekijä, haastateltavina olivat Imatra Spa Areenan palveluiden käyttäjät. Havainnointi ja haastattelut toivat työn kannalta tärkeän pohjatiedon ja ymmärryksen.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin matkailuun, syventyen liikuntamatkailuun ja jääurheilulajeihin. Teoriaosuudessa esiteltiin myös tutkimuksen ja kehittämisen kohteet. Teoriassa käsiteltiin myös asiakkaan ja palveluiden määritelmät. Tutkimuksessa esiteltiin myös asiakashankinnan eri työkaluja, joiden avulla edettiin kohti tavoitetta. Teoriaosuus, havainnointi sekä teemahaastattelut johdattelivat lopputuloksiin.
Opinnäytetyöstä muodostui konkreettinen lopputulos liike-elämän ja toimeksiantajan Imatra Base Campin tarpeisiin. Toimeksiantajalle luotiin tarpeita vastaavat työkalut niin myynnin kuin markkinoinnin tueksi. Myyntiä varten luotiin työkalu, jonka avulla voidaan hinnoitella ja paketoida alueen palveluita. Markkinoinnin avuksi luotiin koonti palvelutarjonnasta, jota voidaan käyttää myös palvelupakettien hinnoittelutyökalun tukena.
Opinnäytetyö laadittiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelminä olivat havainnointi sekä teemahaastattelut. Havainnointia toteutti tutkimuksentekijä, haastateltavina olivat Imatra Spa Areenan palveluiden käyttäjät. Havainnointi ja haastattelut toivat työn kannalta tärkeän pohjatiedon ja ymmärryksen.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin matkailuun, syventyen liikuntamatkailuun ja jääurheilulajeihin. Teoriaosuudessa esiteltiin myös tutkimuksen ja kehittämisen kohteet. Teoriassa käsiteltiin myös asiakkaan ja palveluiden määritelmät. Tutkimuksessa esiteltiin myös asiakashankinnan eri työkaluja, joiden avulla edettiin kohti tavoitetta. Teoriaosuus, havainnointi sekä teemahaastattelut johdattelivat lopputuloksiin.
Opinnäytetyöstä muodostui konkreettinen lopputulos liike-elämän ja toimeksiantajan Imatra Base Campin tarpeisiin. Toimeksiantajalle luotiin tarpeita vastaavat työkalut niin myynnin kuin markkinoinnin tueksi. Myyntiä varten luotiin työkalu, jonka avulla voidaan hinnoitella ja paketoida alueen palveluita. Markkinoinnin avuksi luotiin koonti palvelutarjonnasta, jota voidaan käyttää myös palvelupakettien hinnoittelutyökalun tukena.