Miesten kosmetiikan käyttö ennen, nyt ja tulevaisuudessa
Poutiainen, Jessica (2017)
Poutiainen, Jessica
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610532
Tiivistelmä
Miesten kosmetiikkamarkkinat ovat viime vuosina olleet selkeässä murroksessa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten miesten kosmetiikan käyttö on muuttunut viimeisten vuosikymmenien aikana. Tavoitteena oli myös tutkia, millaisia kosmetiikkatuotteita miehet käyttävät sekä tarkastella heidän ostokäyttäytymistään, kulutustottumuksiaan ja asenteitaan kosmetiikkaa kohtaan. Lisäksi haluttiin selvittää, vaihtelevatko nämä asiat ikäryhmien välillä. Teoriataustassa käsitellään miesten kosmetiikan historiaa sekä perehdytään kosmetiikan käyttöön nykypäivänä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena e-lomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteensä 174 miestä. Tutkimuksen mukaan miehet käyttävät keskimäärin 10 erilaista kosmetiikkatuotetta. Monet olisivat valmiita käyttämään myös ihoa tasoittavia tuotteita ja osa oli sitä mieltä, että markkinoilla pitäisi olla enemmän miehille suunnattuja meikkituotteita. Ulkonäköpaineet ja yhteiskunnan odotukset tuntuvat koskettavan kaikkia ikäryhmiä. Tutkimuksen perusteella miesten kosmetiikan käyttö ja asenteet ovat muuttuneet viimeisten vuosien aikana, mutta suurin ongelma tuntuisi olevan se, että miehet eivät tiedä mitä kosmetiikkatuotteita heidän tulisi käyttää. Monet olivat kiinnostuneita miesten kosmetiikkatuotteista, mutta tietoa on liian vähän saatavilla. Tulevaisuudessa miesten kosmetiikan odotetaan nousevan entisestään ja miehillä tullaan näkemään enemmän myös omia meikkituotteita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena e-lomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteensä 174 miestä. Tutkimuksen mukaan miehet käyttävät keskimäärin 10 erilaista kosmetiikkatuotetta. Monet olisivat valmiita käyttämään myös ihoa tasoittavia tuotteita ja osa oli sitä mieltä, että markkinoilla pitäisi olla enemmän miehille suunnattuja meikkituotteita. Ulkonäköpaineet ja yhteiskunnan odotukset tuntuvat koskettavan kaikkia ikäryhmiä. Tutkimuksen perusteella miesten kosmetiikan käyttö ja asenteet ovat muuttuneet viimeisten vuosien aikana, mutta suurin ongelma tuntuisi olevan se, että miehet eivät tiedä mitä kosmetiikkatuotteita heidän tulisi käyttää. Monet olivat kiinnostuneita miesten kosmetiikkatuotteista, mutta tietoa on liian vähän saatavilla. Tulevaisuudessa miesten kosmetiikan odotetaan nousevan entisestään ja miehillä tullaan näkemään enemmän myös omia meikkituotteita.