Impact of Cultural Differences on Business Partnership Creation : Case Indo-Finnish Partnership
Hiltunen, Sari (2017)
Hiltunen, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810657
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tunnistaa Suomen ja Intian välisiä kulttuurieroja ja selvittää, miten ne vaikuttavat kumppanuussuhteen sidoksiin. Tavoitteena oli kehittää vuorovaikutusta intialaisen palvelutoimittajan kanssa operationaalisella tasolla kohdeorganisaatiossa. Opinnäytetyö on yleisesti hyödynnettävissä myös muissa organisaatioissa, joissa on yhteistyötä intialaisten yritysten kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu seuraavista asioista: verkostointi, kumppanuussuhteen elementit, kommunikaatio, kulttuuriälykkyys ja kulttuuriset erot Suomen ja Intian välillä. Opinnäytetyössä on käytetty teoreettisena näkökulmana Jukka Vesalaisen viitekehystä kumppanuussuhteen elementeistä. Sitä on käytetty myös kvalitatiivisen tutkimuksen analysoinnin perustana.
Opinnäytetyön kohdeorganisaatio kuuluu Finnairin talousorganisaatioon. Kohdeorganisaatiolla on palvelutoimittaja Intiassa. Tiimin jäsenet osallistuivat kvalitatiiviseen tutkimukseen, joka toteutettiin kolmena teemahaastatteluna. Niiden tavoitteena oli selvittää, miten kulttuurierot vaikuttavat kumppanuussuhteen sidoksiin. Haastatteluissa selvitettiin myös, minkälaisia haasteita ja onnistumisia esiintyy yhteistyössä intialaisen yrityksen kanssa. Intialaiselle palvelutoimittajalle tehtiin kvantitatiivinen tutkimus kyselytutkimuksen muodossa. Sen tavoitteena oli selvittää, miten intialaiset kokevat kommunikoinnin suomalaisten kanssa ja minkälaiset tavat palautteenantoon olisivat parhaita intialaisten kanssa.
Tulokset osoittivat kulttuurierojen vaikuttavan kaikkiin kumppanuussuhteen sidoksiin. Kävi myös ilmi, että samat kulttuurierot vaikuttavat sekä positiivisesti että negatiivisesti. Tutkimuksessa havaittiin, että intialaisten kanssa on helppo muodostaa sosiaalisia suhteita. Vuorovaikutuksesta löytyi haasteita kommunikoinnissa ja palautteen annossa. Kyselytutkimuksen tuloksista ilmenee, että Intiassa esimiehillä on vanhempien kaltainen rooli. Intialaiset toivoivat, että kiittävä palaute annetaan julkisesti. Tämä heijastaa Intian kollektiivista ja kilpailuhenkistä yhteiskuntaa.
Tutkimustulosten perusteella annettiin suosituksia vuorovaikutuksen parantamiseksi kohdeorganisaatiossa. Tuloksista voi päätellä, että rakentava palaute tulee jakaa myös esimiehille. On myös suositeltavaa antaa rakentava palaute positiivisessa hengessä, ohjauksena tulevan suorituksen parantamiseksi. Rakentavan palautteen vastapainoksi, suosituksena on tietoisesti lisätä kiittävää palautetta. Suositusten lisäksi annettiin neuvoja yleisellä tasolla yhteistyöhön intialaisen palvelutoimittajan kanssa. Yhteistyötä varten pitää varata aikaa ja resursseja, kun halutaan varmistaa työn korkea laatu. Joillakin kumppanuussuhteen sidoksiin vaikuttavilla asioilla, kuten henkilöstön korkealla vaihtuvuudella intialaisyrityksissä, on suuri merkitys toiminnan kannalta. On kannattavaa ottaa ne huomioon jo sopimustasolla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu seuraavista asioista: verkostointi, kumppanuussuhteen elementit, kommunikaatio, kulttuuriälykkyys ja kulttuuriset erot Suomen ja Intian välillä. Opinnäytetyössä on käytetty teoreettisena näkökulmana Jukka Vesalaisen viitekehystä kumppanuussuhteen elementeistä. Sitä on käytetty myös kvalitatiivisen tutkimuksen analysoinnin perustana.
Opinnäytetyön kohdeorganisaatio kuuluu Finnairin talousorganisaatioon. Kohdeorganisaatiolla on palvelutoimittaja Intiassa. Tiimin jäsenet osallistuivat kvalitatiiviseen tutkimukseen, joka toteutettiin kolmena teemahaastatteluna. Niiden tavoitteena oli selvittää, miten kulttuurierot vaikuttavat kumppanuussuhteen sidoksiin. Haastatteluissa selvitettiin myös, minkälaisia haasteita ja onnistumisia esiintyy yhteistyössä intialaisen yrityksen kanssa. Intialaiselle palvelutoimittajalle tehtiin kvantitatiivinen tutkimus kyselytutkimuksen muodossa. Sen tavoitteena oli selvittää, miten intialaiset kokevat kommunikoinnin suomalaisten kanssa ja minkälaiset tavat palautteenantoon olisivat parhaita intialaisten kanssa.
Tulokset osoittivat kulttuurierojen vaikuttavan kaikkiin kumppanuussuhteen sidoksiin. Kävi myös ilmi, että samat kulttuurierot vaikuttavat sekä positiivisesti että negatiivisesti. Tutkimuksessa havaittiin, että intialaisten kanssa on helppo muodostaa sosiaalisia suhteita. Vuorovaikutuksesta löytyi haasteita kommunikoinnissa ja palautteen annossa. Kyselytutkimuksen tuloksista ilmenee, että Intiassa esimiehillä on vanhempien kaltainen rooli. Intialaiset toivoivat, että kiittävä palaute annetaan julkisesti. Tämä heijastaa Intian kollektiivista ja kilpailuhenkistä yhteiskuntaa.
Tutkimustulosten perusteella annettiin suosituksia vuorovaikutuksen parantamiseksi kohdeorganisaatiossa. Tuloksista voi päätellä, että rakentava palaute tulee jakaa myös esimiehille. On myös suositeltavaa antaa rakentava palaute positiivisessa hengessä, ohjauksena tulevan suorituksen parantamiseksi. Rakentavan palautteen vastapainoksi, suosituksena on tietoisesti lisätä kiittävää palautetta. Suositusten lisäksi annettiin neuvoja yleisellä tasolla yhteistyöhön intialaisen palvelutoimittajan kanssa. Yhteistyötä varten pitää varata aikaa ja resursseja, kun halutaan varmistaa työn korkea laatu. Joillakin kumppanuussuhteen sidoksiin vaikuttavilla asioilla, kuten henkilöstön korkealla vaihtuvuudella intialaisyrityksissä, on suuri merkitys toiminnan kannalta. On kannattavaa ottaa ne huomioon jo sopimustasolla.