Opiskelijaohjaajien näkemyksiä syventävän vaiheen sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjauksesta
Kuisma, Rosa; Pihlasviita, Nelli (2017)
Kuisma, Rosa
Pihlasviita, Nelli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011182
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Haartmanin sairaalan ja Metropolia Ammattikorkeakoulun yhteistyöhanketta, jonka tarkoituksena on kehittää syventävän vaiheen sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjausta. Opinnäytetyön aiheeksi valittiin opiskelijaohjaajien näkökulma. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Haartmanin sairaalan osasto 6 hoitajien näkemyksiä syventävän vaiheen sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjauksesta. Tavoitteena oli löytää syventävän vaiheen sairaanhoidon opiskelijoiden ohjaukseen vaikuttavia tekijöitä ja tarjota Haartmanin sairaalalle työkaluja opiskelijaohjauksen laadun parantamiseen. Tutkimuskysymyksillä haluttiin selvittää opiskelijaohjaajien kokemuksia syventävän vaiheen sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjauksesta sekä näkemyksiä opiskelijaohjauksen kehittämisestä.
Harjoittelut ovat tärkeä osa sairaanhoitajakoulutusta. Syventävä vaihe on erityisen merkityksellinen opiskelijan ammatillisessa kasvussa. Opiskelijalle nimetty lähiohjaaja toimii roolimallina ja mahdollistaa opiskelijalle onnistuneen harjoittelukokemuksen. Ohjausvalmiuksiin vaikuttavat ohjaajan henkilökohtaiset ja ammatilliset ominaisuudet. Valmiuksia voidaan myös hankkia ja niiden saaminen on edellytys laadukkaalle opiskelijaohjaukselle.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin osasto 6 opiskelijaohjaukseen osallistuvilta sairaanhoitajilta avoimia ja strukturoituja kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina voidaan pitää opiskelijaohjaajien ymmärrystä omasta roolistaan, jonka toteuttaminen on kuitenkin kiireisellä päivystysosastolla ajoittain haasteellista. Tulokset kertovat myös opiskelijaohjaajien perehdytyksen tarpeellisuudesta. Kehittämishankkeeksi ehdotetaan opiskelijaohjausperehdytyksen tai -koulutuksen sisällön suunnittelua.
Harjoittelut ovat tärkeä osa sairaanhoitajakoulutusta. Syventävä vaihe on erityisen merkityksellinen opiskelijan ammatillisessa kasvussa. Opiskelijalle nimetty lähiohjaaja toimii roolimallina ja mahdollistaa opiskelijalle onnistuneen harjoittelukokemuksen. Ohjausvalmiuksiin vaikuttavat ohjaajan henkilökohtaiset ja ammatilliset ominaisuudet. Valmiuksia voidaan myös hankkia ja niiden saaminen on edellytys laadukkaalle opiskelijaohjaukselle.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin osasto 6 opiskelijaohjaukseen osallistuvilta sairaanhoitajilta avoimia ja strukturoituja kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina voidaan pitää opiskelijaohjaajien ymmärrystä omasta roolistaan, jonka toteuttaminen on kuitenkin kiireisellä päivystysosastolla ajoittain haasteellista. Tulokset kertovat myös opiskelijaohjaajien perehdytyksen tarpeellisuudesta. Kehittämishankkeeksi ehdotetaan opiskelijaohjausperehdytyksen tai -koulutuksen sisällön suunnittelua.