Ristiinmarkkinointi Punkaharjun matkailuyrityksissä
Seppänen, Joni (2017)
Seppänen, Joni
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111291
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ristiinmarkkinointia Punkaharjun matkailuyrityksissä, sen nykytilaa sekä mitä siltä toivottaisi tulevaisuudessa. Idea tähän muodostui työharjoittelun yhteydessä ja lähti liikkeelle tuotesijoittelun pohtimisesta.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin Google Forms -verkkokyselyllä, joka lähetettiin Punkaharjun matkailuyrityksille. Tutkimuksessa käytettyyn sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmetodia. Kysely luotiin ristiinmarkkinointiteorian pohjalta ja se hyväksytettiin toimeksiantajalla sekä ohjaajalla ennen lähettämistä. Kyselyyn otettiin vastauksia vuoden 2017 maaliskuun lopun ajan.
Kysely meni kolmellekymmenelle yrityksille ja siihen vastasi niistä kolmetoista. Tulokset olivat odotetunlaisia. Ristiinmarkkinointi on jokaiselle tuttua ja miltein kaikki käyttivät sitä jollain tapaa Vastaajat tarjosivat ristiinmarkkinoinnissa eniten mainosta ja yhteisiä mainoskampanjoita ja vastineeksi saatiin eniten uusia asiakkaita ja mainosta. Kenelläkään ei ollut huonoa kokemusta aiheesta ja kukaan ei suhtautunut epäilevästi sen käyttöön tulevaisuudessa.
Yritykset toivoivat ristiinmarkkinoinnilta muun muassa avoimuutta, kulujen jakamista ja totta kai rahallista hyötyä. Näiden toiveiden perusteella luotiin lopuksi mahdollisia ristiinmarkkinointikeinoja tulevaisuutta varten. Kaiken kaikkiaan tämä opinnäytetyö on vain pintaraapaisu, koska ristiinmarkkinointi matkailussa on vähän tutkittu aja ja yksi opinnäytetyö ei vielä riitä asian tutkimiseen.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin Google Forms -verkkokyselyllä, joka lähetettiin Punkaharjun matkailuyrityksille. Tutkimuksessa käytettyyn sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmetodia. Kysely luotiin ristiinmarkkinointiteorian pohjalta ja se hyväksytettiin toimeksiantajalla sekä ohjaajalla ennen lähettämistä. Kyselyyn otettiin vastauksia vuoden 2017 maaliskuun lopun ajan.
Kysely meni kolmellekymmenelle yrityksille ja siihen vastasi niistä kolmetoista. Tulokset olivat odotetunlaisia. Ristiinmarkkinointi on jokaiselle tuttua ja miltein kaikki käyttivät sitä jollain tapaa Vastaajat tarjosivat ristiinmarkkinoinnissa eniten mainosta ja yhteisiä mainoskampanjoita ja vastineeksi saatiin eniten uusia asiakkaita ja mainosta. Kenelläkään ei ollut huonoa kokemusta aiheesta ja kukaan ei suhtautunut epäilevästi sen käyttöön tulevaisuudessa.
Yritykset toivoivat ristiinmarkkinoinnilta muun muassa avoimuutta, kulujen jakamista ja totta kai rahallista hyötyä. Näiden toiveiden perusteella luotiin lopuksi mahdollisia ristiinmarkkinointikeinoja tulevaisuutta varten. Kaiken kaikkiaan tämä opinnäytetyö on vain pintaraapaisu, koska ristiinmarkkinointi matkailussa on vähän tutkittu aja ja yksi opinnäytetyö ei vielä riitä asian tutkimiseen.