Using agents as a market entry strategy
Magnusson, Pamela (2017)
Magnusson, Pamela
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011016
Tiivistelmä
När den inhemska marknaden är för liten är export ett bra sätt att få mera försäljning, men det ät ändå inte alltid så lätt att börja exportera. Litteraturöversikten innehåller forskning om varför företag börjar exportera och tar en närmare titt på vad en agent är, hur man hittar agenter, hur man gör kontrakt med en agent och om samarbete med en agent. Syfte med denna studie vara att får reda på hur man skall använda agenter som marknadsinträdesstrategi genom att använda ett fall från Finland. Forskningen gjordes som en fallstudie, för att förklara varför och hur beslut fattades. Det fallföretag som an-vändes i denna avhandling var Finom lights, ett finskt företag som startade sin försälj-ning 2016. Finom lights designar och producerar designlampor, alla producerade i Fin-land. Fördjupade intervjuer gjordes för att få svara på frågorna. Frågorna var: Varför börja sälja utomlands?, Hur hittar man en agent och hur man arbetar med en agent? och Hur har samarbetet fungerat och vad ska man göra nästa? Finom lights kontaktades av två intresserade agenter som ville sälja dem till Österrike, Tyskland och USA. Agenterna har erfarenhet av att arbeta i dessa länder och har kontakter där, vilket hjälper Finom lights med sin internationalisering. En modell gjordes, vilket visar faserna som Finom lights har tagit med sin export hittills. Export is a good way to increase sales when the domestic market is too small. It is, how-ever not always that easy to start to export. The literature review contains research about why companies start to export. It takes a closer look on what an agent is, how to find agents, making a contact with an agent and about the cooperation between a company and an agent. The purpose of this study was to find out how to use agents as a market entry strategy by using a case from Finland. The research was made as a case study, to explain why and how decisions were made. The case company used in this thesis was Fi-nom lights, a Finnish company that started its sales in 2016. Finom lights designs and produces design lamps, all made in Finland. In-depth interviews were done to get the re-search questions answered. The questions were: Why start to sell abroad?, How to find an agent and how to work with an agent? and How has the cooperation worked and what should be done next? Finom lights was contacted by two interested agents that wanted to sell them to Austria, Germany and USA. The agents have experience working and con-tacts in these countries and it helps Finom lights on its internationalization journey. A model was done, which shows the phases Finom lights has taken with export so far.