Strategic & Global Sourcing : Case Company X, Sourcing Small Home Electronics from China
Leinonen, Oona (2017)
Leinonen, Oona
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011234
Tiivistelmä
Globaalista hankinnasta on tulossa yhä tärkeämpää toimitusketjujen johtamisessa ja kansainvälisessä kaupassa. Tämä hankintatapa tarjoaa yrityksille taitavaa ja halvempaa työvoimaa, kilpailukykyisempiä logistiikkakustannuksia ja vähemmän sääntöjä kasvavilla markkinoilla. Yritys X haluaa lisätä kodintekniikan tuotteiden suoratuontia Kiinasta. Tutkimuksessa keskitytään löytämään uusia hankintastrategioita tai kehittämään nykyistä toimintatapaa entistä paremmaksi.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Teoriaosa keskittyy ymmärtämään peruskäsitteitä ja suunnittelemaan hyödyllistä hankintastrategiaa yrityksille yleisesti. Teoriaa varten on kerätty tietoa aiheesta akateemisista kirjoista, julkaisuista ja luotetuista internet-lähteistä. Empiirisessä osassa analysoidaan kohdemaata hankinnan kautta ulkomaisten yritysten näkökulmasta ja analysoitiin yritys X. Sekundaarista aineistoa kerättiin teoriaosaa varten ja primääristä aineistoa kerättiin haastattelemalla yrityksen hankintajohtajaa.
Yhteenvetona on todettu, että yritys X:llä on jo ennestään toimiva hankintastrategia. Uusien toimittajien etsiminen kodintekniikan tuotteille ei ole nykyisillä resursseilla kovin vaikeaa. Kuitenkin, yrityksen tulisi arvioida ja tutkia syvemmin onko parempi jäädä Kiinan markkinoille vai siirtyä etsimään uusia kasvavia markkinoita.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Teoriaosa keskittyy ymmärtämään peruskäsitteitä ja suunnittelemaan hyödyllistä hankintastrategiaa yrityksille yleisesti. Teoriaa varten on kerätty tietoa aiheesta akateemisista kirjoista, julkaisuista ja luotetuista internet-lähteistä. Empiirisessä osassa analysoidaan kohdemaata hankinnan kautta ulkomaisten yritysten näkökulmasta ja analysoitiin yritys X. Sekundaarista aineistoa kerättiin teoriaosaa varten ja primääristä aineistoa kerättiin haastattelemalla yrityksen hankintajohtajaa.
Yhteenvetona on todettu, että yritys X:llä on jo ennestään toimiva hankintastrategia. Uusien toimittajien etsiminen kodintekniikan tuotteille ei ole nykyisillä resursseilla kovin vaikeaa. Kuitenkin, yrityksen tulisi arvioida ja tutkia syvemmin onko parempi jäädä Kiinan markkinoille vai siirtyä etsimään uusia kasvavia markkinoita.