Hip hop -kulttuurin eri osa-alueiden hyödyntä-minen peruskouluopetuksessa : Team Haloon koululaistyöpajat
Nieminen, Pete (2017)
Nieminen, Pete
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910950
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan ensisijaisesti Team Haloo- ryhmän nimissä, hip hop- kulttuuriin pohjautuvia, koululaisille suunnattuja eri aihapiirien parissa toteutettuja työpajoja. Näistä erityisesti graffitin ja katutaiteen keinoin käytyä opetusta, joka on tämän opinnäytetyön tekijän toteuttama toiminnallinen osa. Menetelmänä on käytetty tapaustutkimuksen lähestymistapaa.
Työssä kuvatulla Team Haloon toimintaan kuuluvalla toimintamallilla on käytännössä tehtyjen kokemusten, kyselyjen ja palautteen sekä havaintojen perusteella kysyntää osana peruskouluopetusta, yhtenä ilmiöpohjaisen opiskelun menetelmänä. Kyselyyn vastanneista oppilaista 85% koki projektiviikot normaalia mukavammiksi. Opettajista suurin osa (83,3%) koki Team Haloon ilmiöpohjaiseen oppimiseen perustuvan työpajaviikon toimivan hyvin osana opetusta.
Työssä kuvatulla Team Haloon toimintaan kuuluvalla toimintamallilla on käytännössä tehtyjen kokemusten, kyselyjen ja palautteen sekä havaintojen perusteella kysyntää osana peruskouluopetusta, yhtenä ilmiöpohjaisen opiskelun menetelmänä. Kyselyyn vastanneista oppilaista 85% koki projektiviikot normaalia mukavammiksi. Opettajista suurin osa (83,3%) koki Team Haloon ilmiöpohjaiseen oppimiseen perustuvan työpajaviikon toimivan hyvin osana opetusta.