Pet Product Concept for Magisso
Haponen, Stella (2017)
Haponen, Stella
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011121
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni suunnittelen tuotekonseptin lemmikkieläinmarkkinoille. Toimeksiantaja, Magisso Oy, on tunnettu nokkelista ja tyylikkäistä keittiötuotteistaan, mutta vuonna 2016 he toivat markkinoille ruoka- ja vesikulhot koirille ja kissoille, joissa on viilentävä ominaisuus. Lemmikkieläinmarkkinat ovat Magissolle uusi ja jokseenkin tuntematon, joten opinnäytetyöni tarkoituksena on myös syventää tietämystä näillä markkinoilla.
Tarkoituksena on löytää suosituimmat kotieläimet Euroopassa ja selvittää, kuinka paljon suosituimpiin kotieläimiin kulutetaan. Kissat ja koirat ovat suosituimpia, ja kolmanneksi suosituimpia on linnut. Selvitin kissoihin ja koiriin liittyvää kulutusta. Eniten kulutetaan koiriin liittyviin tuotteisiin, joten opinnäytetyössäni keskityn koiriin.
Koiria on useita eri rotuja ja kokoja, useimmin ne ovat iloisia ja niiden huomio saadaan kiinnitettyä ruoalla. Koiran omistajat kuluttavat yhä enemmän koiriinsa ja suhtautuvat koiriinsa kuin perheenjäseniinsä. Eniten rahaa kuluu ruokaan ja terveydenhuoltoon, mutta koiran omistajat ostavat myös leluja koirilleen säännöllisesti.
Magisso valitsi kohdemaiksi, joihin opinnäytetyössä keskityn, Saksan ja Iso-Britannian. Tutkin valittuja jälleenmyyjiä kohdemaista ja myös Suomen jälleenmyyjää. Koiriin liittyviä tuotteita on markkinoilla paljon, mutta valikoima ja hinta vaihtelevat maasta tai jälleenmyyjästä riippuen. Tuotteiden kokonaismäärästä alle 15 % kuuluu kategorioihin lelut sekä asuminen ja kuljetus. Näistä kategorioista voisi löytyä sopiva markkinarako.
Ymmärtääkseni koiran omistajien elämää yritin itsekin uppoutua siihen ja otin koiran kahdesti hoitoon. Haastattelin myös koiran omistajia saadakseni paremman ymmärryksen heidän jokapäiväisestä elämästään. Ilmeni, että kaikkia koiria yhdistää nukkuminen, syöminen ja leikkiminen. Koiranruokaa ostetaan säännöllisesti, mutta myös koirien leluja ostetaan melko usein ja enemmän suostutaan maksamaan aktivointilelusta kuin pehmolelusta.
Kerätyn tiedon perusteella määrittelen konseptini sisustukselliseksi tuotteeksi, mutta myös hyödylliseksi. Analysoin tyylikkäitä jo suunniteltuja tuotteita. Analysoinnin ja kerätyn tiedon perusteella rajaan konseptin aktivointileluihin. Koen, että tyylikkäille aktivointileluille on markkinarako ja kysyntää. Suunnittelen kolme erilaista konseptia ja analysoin ne. Konseptien yhdistävä tekijä on tyylikkyys ja sisustuksellisuus.
Tarkoituksena on löytää suosituimmat kotieläimet Euroopassa ja selvittää, kuinka paljon suosituimpiin kotieläimiin kulutetaan. Kissat ja koirat ovat suosituimpia, ja kolmanneksi suosituimpia on linnut. Selvitin kissoihin ja koiriin liittyvää kulutusta. Eniten kulutetaan koiriin liittyviin tuotteisiin, joten opinnäytetyössäni keskityn koiriin.
Koiria on useita eri rotuja ja kokoja, useimmin ne ovat iloisia ja niiden huomio saadaan kiinnitettyä ruoalla. Koiran omistajat kuluttavat yhä enemmän koiriinsa ja suhtautuvat koiriinsa kuin perheenjäseniinsä. Eniten rahaa kuluu ruokaan ja terveydenhuoltoon, mutta koiran omistajat ostavat myös leluja koirilleen säännöllisesti.
Magisso valitsi kohdemaiksi, joihin opinnäytetyössä keskityn, Saksan ja Iso-Britannian. Tutkin valittuja jälleenmyyjiä kohdemaista ja myös Suomen jälleenmyyjää. Koiriin liittyviä tuotteita on markkinoilla paljon, mutta valikoima ja hinta vaihtelevat maasta tai jälleenmyyjästä riippuen. Tuotteiden kokonaismäärästä alle 15 % kuuluu kategorioihin lelut sekä asuminen ja kuljetus. Näistä kategorioista voisi löytyä sopiva markkinarako.
Ymmärtääkseni koiran omistajien elämää yritin itsekin uppoutua siihen ja otin koiran kahdesti hoitoon. Haastattelin myös koiran omistajia saadakseni paremman ymmärryksen heidän jokapäiväisestä elämästään. Ilmeni, että kaikkia koiria yhdistää nukkuminen, syöminen ja leikkiminen. Koiranruokaa ostetaan säännöllisesti, mutta myös koirien leluja ostetaan melko usein ja enemmän suostutaan maksamaan aktivointilelusta kuin pehmolelusta.
Kerätyn tiedon perusteella määrittelen konseptini sisustukselliseksi tuotteeksi, mutta myös hyödylliseksi. Analysoin tyylikkäitä jo suunniteltuja tuotteita. Analysoinnin ja kerätyn tiedon perusteella rajaan konseptin aktivointileluihin. Koen, että tyylikkäille aktivointileluille on markkinarako ja kysyntää. Suunnittelen kolme erilaista konseptia ja analysoin ne. Konseptien yhdistävä tekijä on tyylikkyys ja sisustuksellisuus.