Facebook som ett social media marknadsförings verktyg : En undersökning om Facebooks inverkan inom digital marknadsföring
Andler, Tomas (2017)
Andler, Tomas
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111289
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att redogöra hur företag inom handelsbranschen kan utnyttja
Facebook som marknadsförings kanal. I arbetet fokuseras det på vilken sorts reklam och
kampanj som är effektivast. Arbetet är begränsat till endast Facebook eftersom det finns
många olika sociala medier, varav Facebook är den största. Som metod har jag valt att
använda observations undersökning och intervju med experter. Som undersöknings objektiv
valdes företagen Gigantti Oy och Power. Problem som flera företag har är att de
inte är medvetna om vilka tekniska kunskaper som behövs för att nå maximal synlighet
på Facebook. Teorin går ytligt igenom hur digital marknadsföring fungerar idag. Teorin
går sedan djupare in på Facebooks tekniska sidor. Det förklaras vilka verktyg ett företag
automatiskt blir tilldelat av Facebook. Resultaten av undersökning visade att både att tävlingar,
kampanjer och speciella erbjudanden är de effektivaste inläggen eftersom de gör
kunderna engagerade och når mest människor.
Facebook som marknadsförings kanal. I arbetet fokuseras det på vilken sorts reklam och
kampanj som är effektivast. Arbetet är begränsat till endast Facebook eftersom det finns
många olika sociala medier, varav Facebook är den största. Som metod har jag valt att
använda observations undersökning och intervju med experter. Som undersöknings objektiv
valdes företagen Gigantti Oy och Power. Problem som flera företag har är att de
inte är medvetna om vilka tekniska kunskaper som behövs för att nå maximal synlighet
på Facebook. Teorin går ytligt igenom hur digital marknadsföring fungerar idag. Teorin
går sedan djupare in på Facebooks tekniska sidor. Det förklaras vilka verktyg ett företag
automatiskt blir tilldelat av Facebook. Resultaten av undersökning visade att både att tävlingar,
kampanjer och speciella erbjudanden är de effektivaste inläggen eftersom de gör
kunderna engagerade och når mest människor.