Sökmotoroptimering - Genomförandet av sökmotoroptimering för ett finskt småföretags webbplats.
Sjöblom, Nicholas (2017)
Sjöblom, Nicholas
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111299
Tiivistelmä
Examensarbetet handlar om utförandet av en sökmotoroptimering på ett företags webbplats.
Företaget är Clean Club Oy som är ett städföretag med verksamhet i huvudstadsregionen.
Företaget har tidigare haft obetydlig online närvaro och på grund av detta har kommunikationen med kunderna varit bristfälligt. Målet är att öka synligheten i sökmotorer med fokus på Google och på så sätt öka trafiken till webbplatsen och få mer potentiella kundkontakter. Litteraturen i arbetet går ut på att beskriva sökmotorer och de grundläggande
begreppen i en sökmotoroptimering. Arbetet går in på olika element och faser i en optimering, samt strukturen av en webbplats. Litteraturbeskrivningen fungerar som stommen för den empiriska delen där optimeringen görs i praktiken på webbplatsen. Metoderna som används för arbetet är en litteraturforskning som fungerar som grund för en
aktionsbaserad forskning på själva utförandet av optimeringen av webbplatsen. Stommen av litteraturen är uppbyggd med information från videokurser som är utgivna av industriexperter och kompletteras av andra elektroniska källor. Arbetet fungerar som en bas i sökmotoroptimering och ger läsaren en förståelse om sökmotorer och sökmotoroptimering samt kunskaper i hur man själv kan utföra en optimering och vilka verktyg man kan
använda som hjälpmedel. Arbetet har ökat mängden trafik på företaget Clean Clubs webbplats och användbarheten av webbplatsen har blivit klart bättre. Webbplatsen är effektiv och optimeringen fungerar som grund för förädling i framtiden. The thesis is about performing a search engine optimization on a company´s website. The company is Clean Club Oy, that is a cleaning company operating in the Helsinki metropolitan area. The company has previously had insignificant online presence and, as a result, communication with customers has been inadequate. The goal is to increase search engine visibility with a focus on Google, thus increasing traffic to the site and getting
more potential customer contacts. The literature of the work is about describing search engines and the basic concepts of a search engine optimization. The work addresses various elements and phases of an optimization, as well as the structure of a website. The literature
part serves as the basis for the empirical part where the optimization is done in practice on the website. The methods used for the work are a literature research that
serves as a basis for action-based research on the actual performance of the website optimization. The essence of the literature is based on information from video courses issued by industry experts and supplemented by other electronic sources. The work serves as a base in search engine optimization and gives the reader an understanding of search engines and search engine optimization as well as knowledge of how to perform search engine optimization and what tools you can use as a tool. The work has increased the amount of traffic on the company Clean Club´s website and the usability of the website has become clearly better. The site is efficient and optimization serves as a basis for future processing.
Företaget är Clean Club Oy som är ett städföretag med verksamhet i huvudstadsregionen.
Företaget har tidigare haft obetydlig online närvaro och på grund av detta har kommunikationen med kunderna varit bristfälligt. Målet är att öka synligheten i sökmotorer med fokus på Google och på så sätt öka trafiken till webbplatsen och få mer potentiella kundkontakter. Litteraturen i arbetet går ut på att beskriva sökmotorer och de grundläggande
begreppen i en sökmotoroptimering. Arbetet går in på olika element och faser i en optimering, samt strukturen av en webbplats. Litteraturbeskrivningen fungerar som stommen för den empiriska delen där optimeringen görs i praktiken på webbplatsen. Metoderna som används för arbetet är en litteraturforskning som fungerar som grund för en
aktionsbaserad forskning på själva utförandet av optimeringen av webbplatsen. Stommen av litteraturen är uppbyggd med information från videokurser som är utgivna av industriexperter och kompletteras av andra elektroniska källor. Arbetet fungerar som en bas i sökmotoroptimering och ger läsaren en förståelse om sökmotorer och sökmotoroptimering samt kunskaper i hur man själv kan utföra en optimering och vilka verktyg man kan
använda som hjälpmedel. Arbetet har ökat mängden trafik på företaget Clean Clubs webbplats och användbarheten av webbplatsen har blivit klart bättre. Webbplatsen är effektiv och optimeringen fungerar som grund för förädling i framtiden.
more potential customer contacts. The literature of the work is about describing search engines and the basic concepts of a search engine optimization. The work addresses various elements and phases of an optimization, as well as the structure of a website. The literature
part serves as the basis for the empirical part where the optimization is done in practice on the website. The methods used for the work are a literature research that
serves as a basis for action-based research on the actual performance of the website optimization. The essence of the literature is based on information from video courses issued by industry experts and supplemented by other electronic sources. The work serves as a base in search engine optimization and gives the reader an understanding of search engines and search engine optimization as well as knowledge of how to perform search engine optimization and what tools you can use as a tool. The work has increased the amount of traffic on the company Clean Club´s website and the usability of the website has become clearly better. The site is efficient and optimization serves as a basis for future processing.